Saime kokku hingedepäeval Tallinna linnaosade
sotsiaalhoolekande osakondade puuetega inimeste spetsialistide Lasnamäe uut
linnavalitsuse hoonet. Pidasime seal töökoosolekut ja meid oli palju 25
inimest. Päevakorras oli 7 punkti. Esimesena kohtusime Tallinna
Kiirabi peaarsti Raul Adlasega, kes rääkis kiirabi tööst ülevaade ja koostööst
sotsiaalhoolekandega. Kiirabi on erakorralise tervishoiuteenuse osutaja, riigi
tasandil osutavad kiirabi teenust põhiliselt õed. Teenuse tellib Eesti
Vabariik, leping sõlmitakse Terviseameti poolt, kes määrab teenuse mahud, asukohad
jne. Teenindab 17 kiirabiüksust, ööpäevas ca 250 väljakutset, aastas 60 tuhat
väljakutset, mida edastatakse häirekeskuse numbril 112. Umbes 40 % juhtudest
viiakse haige ravile või diagnoosi täpsustamiseks haiglasse, ülejäänud juhtudel
abistatakse kohapeal. Tegutsetakse järgmiste seaduste alusel: Tervishoiuteenuse
seadus. Võlaõigusseadus. Andmekaitseseadus. Psühhiaatriaseaduse (2001) alusel
on patsiendil vabadus oma tervise üle
otsustada, vabadus valida arstiabi, õigus saada teisest arvamust jne. Tegemist
on vaba kodanikuga ehkki ta on haige. Ilma patsiendi nõusolekuta on raske läbi
viia paljusid protseduure. Tahtevastaselt
saab psühhiaatrilisele patsiendile osutada tervishoiuteenuseid kolme komponendi
üheaegsel ilmnemisel: esineb ilmselge
tervisehäire, ta on ohtlik endale või ühiskonnale, olemasolevast ambulatoorsest
abist ei ole piisanud. Ravimite mitte võtmine ei ole kiirabile haiglasse
viimise aluseks. Vajalik on klienti veenda, et ta võtaks ravimeid. Nakkushaiguste
seadus sh tuberkuloosihaigete tahtevastane ravi. Ülejäänud juhud on kõik need
juhud, kus patsient ise soovib ravi saada ja teenuse korraldaja peab tagama
privaatsuse jms. Tulemas patsiendikaitse seadus.
Tallinnas on ainukesena lahendatud
patsientide transport inimestele, kes ise ei suuda kõndida uuringutele,
raviasutusse, pigem terviserikke tõttu kui liikumispuude tõttu ja kes vajavad
plaanilisele haiglaravile toimetamist. Eesmärgiks on tagada perearsti
saatekirjaga saadetud patsiendi jõudmine haiglasse. Teenust saab tellida ainult
perearst või med. asutus haige transpordiks ravile. Teenus sisaldab
tõstmist jms ja on kliendile tasuta. Teenus on rahastatud Tallinna linna
eelarvest. Mujal Eestis on see küsimus lahendamata. Tulevikus vajab lahendamist
transport perearsti vastuvõtule - tuleviku küsimus. Enamus haiglaid korraldab
transpordi ka haiglast koju. Kiirabilt info saamine – sageli küsivad sotsiaalmajutusüksused
oma elanike kohta. Kiirabi töötajaid on õpetatud hoidma ametisaladust.
Informatsioonist huvitatud isikuid on palju, alates naabrist kuni
ajakirjanduseni välja. Selles küsimuses peab valitsema ühtne kord. Infot võivad
jagada isikuandmete töötlemise õigust omavad töötajad kiirabi kaudu. Sotsiaalmaja
töötajale info jagamine - kui kiirabi käib, pöördub sotsiaalmaja töötaja tel nr
6971145 küsimustega, kas kiirabi on käinud ja kuhu haiglasse viidi, neile
küsimustele saab vastuse telefonis „jah“
või „ ei“ vastuse. Kohapeal käivad töötajad on treenitud minimaalse info
andmiseks. Kiirabiga võib vanem lapsega kaasa sõita. Tervet peret ei saa
autosse kaasa võtta. R. Adlas rääkis
et kiirabi ei ole perearst, hinnangud, prognoosid ei ole kiirabi teenus.
Kiirabi ei oma infot patsiendi haiguslugudest tema varasema patoloogia kohta,
oleme ainult erakorralise töö jaoks. Ene Tomberg selgitas, et Tallinn maksab
ravikindlustamatute üldarstiabi eest, ravi teostatakse Magasini tänaval –
järjest enam pöördub noori töötuid ja kindlustamatuid inimesi, lisandub rohkem
uuringuid raskemad haiged, kulukam. Haiglas tegeleb patsiendiga haigla
sotsiaaltöötaja. Üksielava patsiendi puhul proovitakse leida võimalikult palju
kontaktandmeid. Inimene ei ole tänapäeval haiglas mitte rohkem kui 4 - 6 päeva.
Psühhiaatriliste patsientide teenindamisel tahtevastaselt või esmahaigestumise
korral - alati tasub konsulteerida ambulatoorse valvearstiga
psühhiaatriakliinikus.
Seejärel rääkisid Diana
Ingerainen ja Ene Tomberg perearstide ja sotsiaalhoolekande koostöö
võimalustest. Meid tervitas ka sotsiaalosakonna juhataia Tauno Pruli. Oluline
on koostöö perearstide vahel ja koostöövõrgustik. Perearstidel on üle 60 tõendi
blanketi, eesmärk on koondada infot 4 liiki tõenditele – tulemas tõendireform,
kindlasti teeme koostööd teiega. Perearstide ettepanek on, et abivahendi
vajadus läheks digiretseptile. Kõik tõendid on tasulised, igasugused
tõendamised on tasulised, va puude raskusaste määramisega seotud dokumendid ja
töövõimetusleht. Tõendi hinna kehtestab iga PAK. Kõikvõimalikud ringide tõendid on tasulised. Uue tõendi
välja mõtlemisel palun tehke koostööd perearstidega. Hädas ollakse tõendiga, et inimene
ei põe nakkushaigusi. Tuleb täpsustada, mis nakkushaigusi silmas peetakse
(täid, sügelised jne) kopsu pildi tegemine on tasuline. Mina tõin probleemina välja probleemi puude otsustes, sest otsus on tehtud perearsti terviseseisundi kirjelduse
alusel, millest ei selgu inimese vajadus ega abivahendi kasutamine. Meie ettepanek
oli saata TSTA poolt soovitus taotlus SKA-le, et puuderaskusastme ja lisakulude
vormile kirjutada lahti, millist abivahendit inimene kasutab (nt tugiraami,
ratastooli, on lamaja, pime jms) ja millised takistused on inimesel. Abivahendite teema pidi aastaid
tagasi minema SKA pädevusse, siis kaoks ka ära vajadus esitada igale poole tõendeid. 2013. aastaks peaks kõik tõendid olema digitaalsed. Tõendite
hulka peaks vähenema STAR programmi täielik käivitamine.
Invaparkimiskaarti väljastatakse
uue liiklusseaduse alusel alates 1.07.2011 sügava, raske ja keskmise liikumis-
ja nägemisfunktsiooni häire korral tähtajaga, mis ajani kehtib puudeaste.
Muudel tingimustel antakse abivahendikaart ainult ajutise liikumisfunktsiooni
kõrvalekalde korral, kui inimene kasutab liikumisel abivahendit või ajutise
nägemisfunktsiooni korral. See kord peaks ennetama olukorda, kus perearstid
annavad tõendeid. Koduvisiidi tegemise otsustab iga perearst ise, kas visiit on
näidustatud või mitte, ühtseid kriteeriumeid ei ole võimalik teha. Eesmärgiks
on, et klient jääks rahule, klient peab saama aru, mis toimub ja kogu tegevus
fikseeritud haigusloos. Helistamised, meilid fikseeritakse tervisekaardis. Patsientidele
meeldib, et nendega suheldakse ja nendega tegeletakse. Veel jõudsime mõtteid vahetada Linnakantselei
poolt korraldatud transporditeenuse auditeerimise kokkuvõte teemal ja sotsiaalteenuste
nõuete parandamise vajadust. Malle Ojamaa tutvustas transporditeenuse
tellimislehtesid ja meelespea tellijale, et infot oleks rohkem. Aluseks on
võetud PIT programm. Kui klient ei ole rahul et talle transporditeenust ei
korraldata langetab otsuse kohalik sotsiaalkomisjon. Taotlus tuleb kliendilt alati vastu võtta ka
siis, kui on näha, et ei ole teenusele õigustatud.
Mina andsin infot invatakso
komisjoni tööst ja selgitasin, et TPIK taksokomisjon käib koos vastavalt
vajadusele, kuid mitte vähem kui kord aastas. 2010 aastal toimus 1 koosolek ja
sel aastal 3. Koosolekutel on
tutvustatud taksoteenuse rahulolu uurimuste kokkuvõtteid, arutanud
invatranspordi kasutamisel üles kerkinud probleeme ja arutanud jooksvate
küsimuste all esitatud avaldusi, kinnitanud detsembris järgneva aasta
tööbussiringi omaosaluse suuruse, eurole ülemineku hinnakirja ja teinud
ettepanekuid Linnavalitsusele, Tallinna PIK juhatusele ja audiitoritele. Selle
aasta taksoteenuse rahulolu tulemuste kokkuvõte valmib 15.detsembriks. Praegu on invatakso kliente kokku
1046 inimest, sh Termaki ratastoolibussi invatakso kliente on 180 ja Tulika
takso kasutajaid 866. Järjekorras on 21 klienti. Probleem on selles, et
klientide arv kasvab, taksohinnad tõusevad aga raha juurde ei eraldata. V. Kapstaga
kooskõlastasime, et seoses rahade ülekasutamisega on sel aastal võimalik anda
välja taksokaarte ainult ratastoolikasutajatele. Seniks võtame sügava ja raske
liikumis- ja nägemispuudega isikud ootejärjekorda.
Toimus ka ringkäik uues Lasnamäe
linnaosa hoones. Saime sisse piiluda kolleegide tubadesse ja uurida millised on
nende töötingimused. Maja on uus ja avar, kuid märkasin ka paari puudujääki,
milleks oli liiga kõrge teeninduslett klienditeeninduses, mida on
liikumispuudega inimestel problemaatiline kasutada. Samas olid ruumid
ligipääsetavad, olemas lift ja inva-WC, maja ees olid invaparkimiskohad. Kui
ainult majani paremini pääseks, sest praegu sõidavad Laagna tee kanalis küll
madalapõhjalised bussid, kuid trepp on järsk, mis üles viib ja sealt ülesse
ikka igaüks ei pääse. Sõidab ka bussiliin nr 39, kuid see käib harva või pole
astmetega. Aga nagu meile räägiti on aasta pärast sõidutee kanalisse välja
ehitatud ja bussid madalapõhjalised. Ümbrus on küll hetkel veel lage. Pae park
oli vaikne ja inimtühi.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar