Lp Taavi Aas.
Ühistranspordi kättesaadavusest Tallinnas
Lugesin Raepressi uudist 26. september 2011 -
Vähese koormusega liinidel hakkavad sõitma väikebussid. Alates 1. oktoobrist
hakkab autobussiliine nr 39, 57 ja 59 Tallinna Autobussikoondise AS asemel
teenindama AS MRP Linna Liinid. „Kuna käesoleval ajal töötavad nimetatud
liinid madala sõidunõudlusega, on otstarbekas asendada Tallinna
Autobussikoondise 95 sõitjakohaga bussid väiksemate vastu,“ ütles Tallinna
abilinnapea Taavi Aas. AS MRP Linna Liinid hakkab autobussiliine 39, 57 ja
59 teenindama väiksema mahutavusega 60-75 sõitjakohaga paari
aasta vanuste bussidega BMC PROBUS 215 SCB ja MAZ 206. Taavi Aasa sõnul säästab
väiksema mahutavusega busside kasutamine vähekoormatud liinidel nii raha kui
keskkonda ja Tallinna Autobussikoondise normaalsuurusega bussid saab suunata
liinidele, kus on suurem sõitjate hulk.
Peale seda tekkis mul taaskord küsimus, et kuidas
Tallinna Linnavalitsus põhjendab selliseid liinidele kõrgete busside lisandumist
ühistranspordi kättesaadavusega liikumisraskustega inimestele? Kes vastutab
selliste probleemide eest olukorras, kus üle veerandi linnarahvast on eakad või
puudega inimesed? Kas nii hoolibki linnavalitsus oma elanikest? Kuidas saavad
Tallinna elanikud, külalised ja erivajadustega üliõpilased, kes kasutavad
liikumisel ratastooli, kasutada ühistransporti? Näiteks MRP liinidel sõidavad
nr 12, 13 jne ainult kõrged bussid – kuidas see saab olla nii, et suurele osale
vananeva elanikkonnaga inimestele ja puuetega inimestel on Tallinnas avalikud
teenused piiratud võimalustega? Kas on võimalik sellised lepingud üle vaadata?
Töötan Tallinna Puuetega Inimeste Kojas invatakso
koordinaatorina ja sotsiaaltöötajana juba aastast 1999. Minu mureks on olnud
ühistranspordi kättesaadavus ning sellepärast ma teile kirjutangi, et pöörata
teie tähelepanu olukorra halvenemisele Tallinnas. Invatakso kuulimiit on nii
väike, et võimaldab kasutada taksoteenust 2-4 korda kuus. Selleks on linnal
rahalised võimalused piiratud ja abilinnapea Merike Martinsoniga oleme
nupidamisel korduvalt arutanud ühistranspordi kasutamise vgajadust. Mind paneb
nördima see olukord, kus linna ühistranspordi kasutamine mitte ei parane, vaid
halveneb pidevalt.
Tallinnas on igal aastaajal muudetud ühistranspordi
graafikuid ja selle tulemusel on oluliselt halvenenud ühistranspordi
kättesaadavus liikumispuuetega isikutele, eakatele ja väikelaste vanematele,
kes kasutavad abivahendeid või sõidavad lapsekärudega ühistranspordis. Olen ise
igapäevaselt ühistranspordi kasutaja. Minu meelehärmiks ei liigu tramm nr 3
tööpäeviti kella 9.30 ja 14.30 vahel ja seda liini teenndatake ainult kõrgete
trammidega. Nädalavahgetusel tramm sellel liinil ei sõida. Ühistransporti peaks
soodustama, sest kõik ei sõida autoga, ka koolilapsed ja eakad ning paljud
palgasaajad kasutavad ühistransporti igapäevaselt.
Samas on paljud eakad, lastevanktirega emad sunnitud
sõiduteelt kõrgeid astmeid mööda trammi sisenema. Nii päevast päeva. Samas on
Põhja-Eesti Pimedate Ühingut külastavad nägemispuudega inimesed harjunud trammi
kasutama, kuid nüüd nende olukord on kehvemaks muutunud, sest on vajalik ümber
istuda ja see võtab jälle aega ja vajadust kasutada kõrvalabi või küsida
linnakodanikelt trammi numbreid. Sarnane probleem on ka trollide, trammide ja
bussidega õhtutundidel. Tasub vaid pilk peale heita õhtustele süidugraafikutele
ja nii ilmneb, et madalapõhjalisi busse, trolle ei ole teenindamas kõikidel
liinidel. Kuhu need madalapõhjalised transpordivahendid on kadunud? Miks neid
ei kasutada, kui need on olemas.
Kirjutasin Lasnamäe Linnaosa vanema asetäitjale kirja
18.augustil, millele mulle vastust saadetud ei ole (mille panen kirja lõppu) ja
küsisin kuidas pääsevad liikumispuudega inimesed ja eakad ning lastega emad
uude Lasnamäe Linnavalitsuse hooneni. Probleemiks on see, et kõik Lasnamäed
teenindavad madalapõhjalised liinibussi peatuvad Laagna tee kanalis, kuid sealt
üles Pallasti tänavale viib trepp, mida mööda üles pääseda on raske või võimatu.
Millal kavandatakse sinna liftid või parandadakse
ühistranspordi ligipääsetavust. Minu teada on ainuke buss, mis üleval sõidab
just buss nr 39. Tänasest Raepressi uudisest loen, et needki Autobussikoondie
bussid asendatakse vanade MRP liinide bussidega. See on lubamatu.
Miks linn ei täida oma kohustust ja seadusi? Tallinna
arengukavas ühistranspordi kavandamisel oli sees, et linnale uute
ühistranspordivahendite sotamisel arvestatakse madalapõhjaliste busside,
trammide ja trooide ostmise vajadusega. Nüüd on olukord muutunud aina
halvemaks. Näiteks saame tuua Tartu linnaliinid, kus teenindavadki ainult AS
Sebe madalapõhjalised bussid. Miks Tallinn lubab MRP liinidel ja trammipargil
ning bussifirmadel osta ja kasutada kõrgeid busse. Põhjuseks ei saa olla ainult
rtaha, sest meil on olemas madalapõhjalised bussid, mida saab kasutada lisaks
hommikutundidele ka õhtustel aegadel. Praegused kärpeplaanid on puuetega
inimesi, väikelastega sõitjaid ja eakaid diskriminerrivad ja Linnavalitsus peab
arvestama võrdsete võimalustega kõikidele linnakodanikele. Olles ise Mustamäe
Halduskogu liige on kurb tõdeda, et asjad muutuvad 21.sajandil aina kehvemaks
ja hullemaks. Muutused, mis toimusid 5 aastat tagasi ühistranspordis on nüüd
lihtsalt olematud (nt süiduplaanide harvendamine, kõrgeb bussid, trammid,
trollid). Tegime ettepanekuid Tallinna sotsiaalhoolekande 2012 – 2027
arengukavasse, kus oli sees Tallinna ühistranspordis universaalse
transporditeenuse arendamine ( universaalse disaini põhimõtete
rakendamine) – elluviijaks oli Tallinna Transpordiamet. Kus on loogika, kui
olukord ei parane?
Mida võtab linn ette sellistes olukordades abivajajate
ja linnakodanike paremaks teenindamiseks ja ühistranspordi arendamiseks?
TALLINNA ÜHISTRANSPORDI ARENGUKAVA 2011-2020
tööversioonist saame lugeda , et lk 16 „Ühistranspordi arendamise eesmärgid. Peaeesmärk: Tagada ressursi- ja
energiasäästliku ühistranspordiga hea ligipääs kodule, koolile, töökohale,
teenindus- ja kaubandusasutustele ning puhketsoonidele.“
Lk 17 ütleb, et “eesmärk on uuendada ühissõidukite
parki, arvestades liikumisraskustega, sh puuetega inimeste, eakate ja lastega
sõitjate vajadusi“
Vastus on blogi sissekandes, mida näed siit.
Pildi alliikas Internet
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar