25. mai 2021

Hea teada: Ajakiri Sinuga. Riigipoolse soodustusega abivahendite soetamine

 Siit saab lugeda EPIKoja ajakirja Sinuga artiklit abivahendite taotlemist, üürimist (renti) või ostmise kohta. Link artiklile on siin (LINK)

Riigipoolse soodustusega abivahendite soetamine

Tiia Orlovski | Sotsiaalkindlustusameti abivahendite talituse juhataja

Abivahendite soetamine on muutunud lihtsamaks ja toimub nüüd paberivabalt.

Riigipoolse soodustusega abivahendeid saavad soetada kuni 18-aastased lapsed, tööealised, tuvastatud puude või töövõime langusega inimesed ning vanaduspensioniealised. Riigipoolse soodustusega abivahendite ostmiseks on vaja paberkandjal tõendit, kus on vajadus abivahendi ostmiseks välja toodud. Milline arst või spetsialist saab abivahendit määrata ja tõendi väljastada, on märgitud määrusejärgses abivahendite loetelus. Tõendil võib olla määratud vajadus abivahendi järele nimetuse, kirjelduse või ISO-koodiga. Puudeta lapsed saavad soodustust ainult eriarsti tõendi alusel.

Alates 2019. aasta 1. oktoobrist ei ole vanaduspensioniikka jõudnud inimestel uriini absorbeerivate abivahendite soetamiseks tõendit vaja. See tähendab, et kui vanaduspensioniealine soovib osta mähkmeid, sidemeid, imavaid või pestavaid aluslinu, siis nende toodete ostmiseks ei pea ta arstitõendit esitama. Tööealistel inimestel on nende toodete soetamiseks vaja tõendit ainult esimese tehingu tegemisel. Lapsed peavad aga nende toodete hankimisel tõendit uuendama iga kahe aasta möödumisel. Eelnevalt välja toodud tehing annab automaatselt õiguse osta soodustusega ka tooteid naha kaitseks ja puhastamiseks.

Juhime tähelepanu sellele, et toimetulekutoetuse saajale hüvitab riik abivahendite maksumusest alati 95%.

Abivahendite kättesaadavuse valdkonnas on alates eelmise aasta lõpust toimunud mitmeid olulisi muudatusi. Sotsiaalkindlustusamet arendab mitmes osas abivahendite teenust, mille lõpptulemus on paberivaba e-teenus, mis võimaldab erinevaid abivahendite hankimise tehinguid lihtsalt ja mugavalt teha.

Arenduse esimeses etapis loodi 1. oktoobrist 2020 reaalajas andmevahetus abivahendeid tootvate ja müüvate ettevõtetega. Digisüsteemi abil saavad ettevõtted kontrollida, kas ja millises koguses on inimestel õigus soodustingimustel abivahendeid saada. Järgmiste etappide raames on plaanis lihtsustada ameti ja ettevõtete vahelist aruandlust ning arveldamist. Lisaks tehakse ettevalmistusi abivahendite taotlemise tõendi täielikuks digitaliseerimiseks.

Alates 1. detsembrist kaotati täielikult paberkandjal abivahendi kaart. Seda ei pea enam taotlema ega tehingute sooritamiseks kaasa võtma. Abivahendi kasutajad saavad sotsiaalkindlustusameti iseteeninduses näha oma varasemaid ja uusi abivahendi ostu- ja üüritehinguid. Sotsiaalkindlustusameti iseteenindusse saab siseneda kodulehe kaudu aadressil sotsiaalkindlustusamet.ee või otselingiga iseteenindus.sotsiaalkindlustusamet.eeKeskkonda saab sisse logida ID-kaardi, mobiil-ID või Smart-ID-ga. Lisaks iseteenindusele saab ametiga suhelda e-posti info@sotsiaalkindlustusamet.ee teel või helistades infotelefonile 612 1360.

Hetkel on toimumas ka tööealistele mõeldud abivahendite pilootprojekt.

Sotsiaalkindlustusamet koostöös sotsiaalministeeriumiga viib 1. jaanuarist kuni 30. juunini 2021 läbi abivahendite pilootprojekti. Projekti raames saavad riigipoolse soodustusega abivahendeid ka puude ja töövõime languseta tööealised inimesed vanuses 16–63 aastat. Need, kelle puude raskusastet või töövõimet alles hinnatakse, ning kellel on abivahendi vajadus juba tuvastatud, saavad projekti raames endale vajaliku abivahendi kiiremini kasutusele võtta.

Projektist võiksid kasu saada eelkõige need, kellel ei ole tuvastatud puuet ega töövõimelangust: näiteks liigesehaiged, kellel oleks abi käeortoosist; insuldi üle elanud või äsja amputatsioonil käinud, kellel oleks vaja ratastooli.

Juhul kui abivahendi vajadus on pikaajaline, on mõistlik siiski taotleda ka puuet ja/või töövõime langust kinnitavat dokumenti, et pilootprojekti lõppedes oleks võimalik vajadusel abivahendit riigi osalusega edasi soetada.

Selleks, et saada osa pilootprojekti võimalustest, peab olema abivahendi saamiseks arsti või mõne teise spetsialisti väljastatud abivahendi tõend. Soovitame esmalt pöörduda oma perearsti poole, kes hindab olukorda ja saab vajadusel suunata eriarsti või mõne teise spetsialisti vastuvõtule. Tõendi alusel saab abivahendeid osta või üürida pilootprojektis osalevate sotsiaalkindlustusameti lepinguliste koostööpartnerite juurest.

Sotsiaalkindlustusametil on abivahendite valdkonnas 177 lepingupartnerit, kellel on üle Eesti 481 teeninduspunkti. Tööealiste pilootprojektis osaleb neist 66 ettevõtet 182 teeninduskohaga. Nende kontaktid on leitavad ameti kodulehelt https://sotsiaalkindlustusamet.ee/et/puue-ja-hoolekanne/abivahendi-vajajale#Abivahendi%20ettev%C3%B5te.

Kommentaare ei ole:

Puhkus Kanaari saartel - Gran Canaria 8

 8. päev - 6.11.2023 Ja ongi käes viimane hommik. Sööme kõhud täis. Võtame kohvrid ja lahkume hotellist. Buss ootab meid kl 10.45. Lennujaam...