Eestis
on algamas töövõimereform, mis loob uue töövõime toetamise süsteemi. Muudatuste
eesmärgiks on muuta suhtumist vähenenud töövõimega inimestesse ning aidata neil
tööd leida ja hoida. Loe lisaks: http://www.sm.ee/et/toovoimereform
See
töövõimereformi ümber käiv kära on väga mitmekülgne ja kuna infot tuleb
erinevatelt osapooltelt, siis panin kirja need mõtted, mida saalis kuulsin.
Minu arvamus on, et puuetega inimeste töötamise teema on endiselt aktuaalne ja
minu arvates on parim vahend vaesuse vastu töö. Töötasu peaks olema selline,
mis motiveeriks inimest töötama, mitte tööle peale maksma lisakulutuste näol.
Kurb tõsiasi on see, et paljud puudega inimesed ei ole valmis tööturule minema,
sest puudub haridus, kutseoskused ja eesti keele oskus ning ei olegi enam palju
sellist lihttööd, mida teha. Ka minu küsitlusest tuli välja, et inimesed
soovivad tööd leida nt majahoidjana, valvurina, turvamehena, kuid need ametid
ei sovi sageli liikumispuudega inimestele. Kui võimalik, siis tasub
ümberõppida, (kutse-, kesk- või kõrg-) haridust saada, sest põhiharidus pole
piisav. Kahjuks plajude tervis ei võimaldagi täiskohaga töötada aga on ka neid,
kes saaksid tööturule siseneda ja siis saaks töötukassa ka tehe tööd, et
tööandjad selleks valmis oleksid. Kohandamist ja teenuseid ei vaja mitte kõik
inimesed, tähtsam on suhtumine ja mõlemapoolne valmisolek.
Töötukassa
osutab teenuseid nii töötutele kui ka töötavatele inimestele ja teenuseid on
erinevaid (nt töövahendus, nõustamine, osalemine tööotsingu infotubades jne).
Tulevikus on planeeritud juurde töövõime hindamine, st inimene esitab taotluse,
mis edastatakse juhtumikorraldajale. Sealt liigub edasi ekspertarstile, kes on
töötukassa lepinguline partner. Eelnõus ei ole sees, et juhtumikorraldaja
hindab töövõimet. Nemad selgitavad aga ei otsusta, arst saadab või annab juurde
terviseandmed ja välja tuua millises eluvaldkonnas on takistused, on
hindamisskaala, mille alusel hinnang kujuneb. Võib juurde küsida teistelt
spetsialistidelt siis, kui arstilt saadud ja inimese enda hinnang on erinevad, siis
ekspartarst otsustab ja vajadusel kutsub enda vastuvõtule. Testid, kaasatakse
meeskonda erinevaid spetsialiste (nt tegevusterapeut, kliiniline psühholoog
vms). Siis liiguvad andmed tagasi töötukassasse, kus tehakse otsus. Taotlusega
koos saab täita ka puuderaskusastme ja lisakulude tuvastamise otsuse ja täita
avalduse toetuse maksmiseks, kuid siis oleneb kui suur on toetus: 0, kui
töövõime on olemas, osalise töövõime korral on toetus 180 eurot ja puuduva
töövõime korral 320 eurot kuus. Otsusest edastatakse töötukassale seletatav
osa, nt kuidas terviseseisund inimese tegutsemist mõjutab, mida ta saab teha ja
mida mitte. Kui inimesel on osaline töövõime, siis on aktiivsusnõuded – inimene
otsib töökohta, siis millised on tema oskused ja töötukassa otsustab millist
tööd pakkuda. Novembrist alustatakse pilootprojektiga, mis kestab 1 aasta ja
selle käigus testitakse 300 erineva probleemiga inimest, sh 100 on tänased
arvel olevad tööd otsivad kliendid, osa sotsiaalkindlustusametist, need kes
taotlevad korduvalt puuet ja töövõimetust, 1/3 on MTÜdest leida vabatahtlikke,
kes sobivad erineva puudeliigiga inimesed ning testida kas taotluse vorm võtab
arvesse erinevaid vajadusi, nt psühhiaatrilisi jmt.
Tööotsijate
nõustamine. Mõte on see, et kes kohal käivad, saavad nõustamist ja tuge, seadus
ütleb, et 1 kord kuus tuleb kontakti saada. Kuid võib ka määrata sagedamini
kutsuda. Inimesed on saanud abi ja paremini liikunud tööle. Kasutusel on ka
tööotsingu e-päevik, klient vastab ja saadab oma konsultandile tagasisidet, 3
kuud võib kasutada (nt teenustel, koolitustel, praktikal). Reformiga on
planeeritud, et lisandub ka telefoni teel ühenduse võtmine, et erivajaduse või
liikumisraskuste korral, et inimesed saaksid vajalikku abi.
Koostatakse inimesele individuaalne tööotsimiskava, mis on kahepoolne kokkulepe ja sisaldab takistusi, tugevusi,
tegevusi ja samme, mis on jõukohased, saavutatavad. Nõustaja otsustab millised
teenused on vajalikud. Töötukassas on täna tööl konsultandid ja tegelevad
nendega kes kiiremini tööle saavad, juhtumikorraldajad tegelevad keerulisemate
juhtumitega, mitmeid probleeme, vajalik teha võrgustiku tööd, nt kohtuda
KOViga, tööandjatega. Neil on vähem kliente. Reformi survel lisandub rohkem
kliente ja vajadus uute juhtumikorraldajate järele, puuetega inimesi ja
töövõimetuid teenindavad juhtumikorraldajad. Küsimus on, et mis on need
oskused, teadmised, mis peavad olema, kust inimesi saada ja kust kolitusi.
Aktiivsusnõuded.
1) tegevused, mis on kokku lepitud, täitmine ja osalemine; 2) kokkulepitud
nõustamised, 3) sobiva töö vastuvõtmine, seda mida suudab teha, kuhu ligipääse.
Siiani on need olnud üksikjuhtumid, kui inimene ei täida kokkulepitut, ilma igasuguse põhjuseta ei
soovi töötada. Oluline on õiguste ja kohustuste tasakaal, inimene peab tegema
koostööd, siis ei lõpetata toetuse maksmist. Tööturuteenuste programm
2016-2020, mis tuleb kinnitada 2015, lisanduvad uued teenused (tööandjate
nõustamine ja koolitus, tööalane rehabilitatsioon, kaitstud töö, mobiilne
nõustamine, kogemusnõustamine, töölesõidu toetus. Täiendus: kohandused, nt kui
inimene töötab kodus, praegu on see FIEdel, palgatoetus vähemalt 12 kuule,
praegu 6 kuud, tööandjale koolituskulude hüvitamine 50% kuludest, põhjus miks
ei kasutata on see, et ettevõtted on väikesed ja saab hüvitada, kui tööandja
korraldab ise koolituse ja on vajadus kutsuda viipekeele tõlki ja siis
lisakulud kinni maksta.
Järgnesid
küsimused kohalolijatelt ja vastused.
Puuetega
inimesed on sel aastal hakanud aktiivsemalt pöörduma, kohandamisel
individuaalsed lahenduste tööle saamine, nt tugiteenused, isikliku abistaja
teenus, lisaks invatransporti ja praktikal osalemist.
Tugiisik.
Kuni 1000 t, üks aasta, vajadus jääb ka peale seda, lõpu piiri ei olnud pandud,
kuni 25% tööajast. Tugiisik. Töökaaslane, pereliige, tulevikus võiks olla nt
teine füüsiline isik, nt MTÜ koolitab ja ostab vahendust.
Vabatahtlik
töö. Palgatööks ettevalmistav, aitab aktiivsust hoida, avastada mida oskan, mis
tuleb välja, võimalus saada kogemust, leida uusi sotsiaalseid suhteid, saada
tööle võrgustiku kaudu. Töötukassa toetab stipendiumiga, sõidukulude
kompenseerimisega.
Rehabilitatsioon
– 1) sotsiaalne rehabilitatsioon Sotsiaalkindlustusameti kaudu, 2) töötukassa
kaudu tööalane rehabilitatsioon neile, kellele on määratud osaline töövõime.
Kaitstud
töö – töötukassa pakub ajutiselt, neile kellel on potentsiaali liikuda edasi
avatud tööturule, vajavad tuge pikaajaliselt. 3 etappi: erinevate tööandjate
juures, potentsiaalsetele ettevõtetele, töökeskuses või töötoas.
Hinnatakse
sobivaid oskuseid, nt Tartus Iseseisva Elu keskuses, Astangul jne, kuni 4 kuud.
Töötamine
töökeskuses või tööandja juures. Pidev juhendamine, väiksem töökoormus, töölepingu
alusel töötamise korral makstakse vähemalt miinimum tunnitasu. Täna inimesed ei
suuda sellist tasu välja teenida, siis tuleb vahe kinni maksta, nt kui inimesed
ei ole suutelised avatud tööturule edasi liikuma.
Avatud
tööturule liikumisel peaks tugi jääma 2 aastaks. Tegevustubades peaks olema
teenusel kompleksne hind, pearaha, mis arvestaks kulutusi. Kaitstud töökeskused
peaksid olema hästi toimivad. Kooliõppepäeva sisene praktika võiks olla haridusteenuse
osa.
2015
hakkame pakkuma karjäärinõustamist kõigile tasuta.
Töötasu
+ pension praegu lage ei ole. Töövõime toetuse on toetuse suuruseks 320/ 180/0
(vastavalt töövõime puudub, osaline töövõime, täielik töövõime), siis alati ei
maksta. Kui töötasu on üle 1325 osalise töövõimega inimestel, siis toetust ei
maksta, alates 960 eurose töötasu puhul hakatakse töövõimetoetust vähendama
nii, et mis ületab, siis alates 1 eurost.
Kui
inimesele antakse hinnang, et töövõime puudub, siis ei rakendata
aktiivsusnõudeid ja töötamise kohustus puudub. Kui inimesel on osaline
töövõime, siis rakenduvad aktiivsusnõuded ja inimene peab kas õppima, töötama,
last kasvatama, olema puudega inimese hooldaja, ettevõtja jne. Hinnang jääb, ravikindlustus
säilib, on seotud hindamisega. Toetust hakatakse maksma siis, kui on töötuna
kirjas, kui inimene ei ilmu välja, siis püüame selgust saada.
Vaidlustamine
– hindamise otsust saab vaidlustada ja saab uuesti ümber hindamist taotleda.
Oluline on see, et kui puudega inimesega räägime, siis esinen sõnum on inimese
huvid, ootused ja mida inimene teha saab.
Töötukassas
töötab puudega inimesi, hetkel teame 8 inimest. Puudega inimesed on
kohusetundlikud ja parimad töötajad. Inimestel on õigus valida sellist tööd,
milleks süda kutsub. Paljud ei ütle, et neile on töövõimetuspension määratud ja
see tuleb välja siis, kui inimene teeb avalduse lisapuhkuse saamiseks (töövõimetuspenisoni
saajatel on õigus TL seaduse saada 35 kalendripäeva puhkust). Töökohti on, kuid
on oluline, et puudega inimene selle töökohaga, tööandjaga kokku saab.
Koolitused,
kursused – kui inimene õpib, siis on õigus toetust saada.
Eelhindamine
– praegu on SKA lehel olemas vorm, mille alusel hindamist hakatakse teostama
aga see on tööversioon, mida muudetakse. Tööalasel rehabilitatsiooniteenuse
vajaduse otsustab töötukassa juhtumikorraldaja: mida peaks tegema, mida muutma,
inimene valib asutuse ja täpsustab. Praegu on plaani alustada küsimustiku
testimine, spetsialistide koolitus. Nt kui tööealine inimene taotleb töövõimetuspensioni
ja puuet, siis tehakse ka hindmaine, siis ühe taotluse alusel täidetakse 2
erinevat küsimustikku.
Kui
inimene saab tööle ja vajab hindamist, siis pöördub töötukassa poole ja taotleb
hindamist, Võib olla vajab midagi muud. Muutub see, et kui täna on õigus saada
rehabilitatsiooniteenust puudega inimesel, siis tulevikus toimub hindamine
vajadusepõhiselt, enne puude taotlemist, ja selgitatakse välja mida inimene
vajab, nt psühholoogilist nõustamist, abistajateenust. Kui inimene vajab abi ja
toetust, siis see selgub eelhindamise käigus.
Minu
ettepanek oli, et sellele hindamise ja küsimustiku juurde tehtaks ka vene
keelne tõlke versioon, sest neid küsimusi on keeruline, nt meil tõlkida.
Inimesel endal on ka lihtsam vastata ja arusaadavam, mida mõne küsimusega
temalt teada soovitakse.
Veel
küsisin, et kas töötukassa töötajad on mõelnud, et mis saab nendest inimestest,
kes tulevikus osutuvad hindamise alusel töövõimeliseks. Neile ei maksta
toetust, kaovad sotsiaalsed garantiid ja inimene saab registreerida töötuks
võrdselt teistega.
Probleem
on kindlasti ka minu sotsiaalnõustamise praktikas ette tulnud juhtumiga, kus
inimesele antakse 2 aastaks jalatrauma tõttu 60% töövõimetust. Inimene on FIEna
eraettevõtja, kuid selle trauma tõttu ei saa ta enam metsas rasket füüsilist
tööd teha. Nüüd kui inimesele töövõimetuspensioni või uue korra alusel tunnistatakse/
hinnatakse ta töövõimeliseks, siis tekib kohe kohustus hakkata maksma
sotsiaalmaksude ettemakseid. Kust inimene selle raha võtab, kui ta pole
võimeline elatist teenima. Sellised ongi need elulised küsimused. Loodan, et ka
nende olukordade peale mõeldakse ja tulevikus tegutsetakse juhtumi- ja
vajadusepõhiselt. Kui toetust ei määrata, siis jääb inimene kuu alguses rahata ja millest ta siis elab ja makse maksab?
Selline
oli siis minu kirjapandu kohapeal viibides. Tore oli see, et osalejatel jagus
rohkelt küsimusi ja enamuses küsimustele me vastused saime. Kuigi jah, pole
seadust ja see jutt on siiski see, mis on hetkeolukord. Asjad võivad muutuda ja
tõenäoliselt viiaksegi parandusi sellesse uude töövõime hindamise seadusesse
sisse.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar