Lugeja küsib: kas mul on kohustus interneti teel müüdud toode tagasi osta?
Avaldatud: 01. oktoober Kell 16:04
«Kui ma müün internetis midagi suvalisele inimesele, siis kas mul on kohustus see asi teatud aja jooksul tagasi osta või mitte? Ostja väidab, et toode on vigane, kuigi ta isegi ei proovinud seda enne ostmist. Mingit lepingut ega midagi me ei teinud. Nüüd ähvardab ta mind erinevate asjadega, kui ma toodet tagasi ei osta. Kaks nädalat on juba möödas,» uurib Tarbija24 lugeja.
Vastab tarbijakaitseameti avalike suhete juht Hanna Turetski.
Antud tarbija küsimus on kahjuks väga segaselt esitatud, mistõttu vastamine üheselt on keeruline. Näiteks, kui jutt on internetist ostetavatest toodetest, siis kuidas on võimalik enne ostmist toodet proovida. Samuti jääb arusaamatuks, kas tegemist on kahe eraisiku vahelise tehinguga või on tegemist tarbijale müügiga ehk müüjaks on juriidiline isik (sh FIE) ja ostjaks eraisik. Kui on ühekordse kahe eraisiku vahelise tehinguga, siis kui omavahel kokkuleppele ei jõuta probleemide ilmnemisel, on tarbijal võimalus pöörduda abi saamiseks vaid kohtu poole. Kui on eraisikute vaheliste tehingutega tegu, ja neid on rohkem kui üks, tuleb pöörata tähelepanu, kas tegemist ei ole varjatud majandustegevusega.
Kui on tegemist e-kauplusega, tuleb internetis kaupu müües jälgida e-kaubandusele esitatud nõudeid. Kui tarbija on ostnud e-kauplusest toote, on tal õigus põhjendamata soetatud toote ostust taganeda 14 päeva jooksul ning kaupleja peab tagastama tasutud ostusumma. NB! Tavakauplusest ostetud tootel ei kehti seadusest tulenevat 14-päevast kaubast taganemise võimalust. Kui tootel ilmneb kasutamise käigus defekt, kehtib nii nagu tavakauplusest ostetud toodetel, nii ka e-kauplusest ostetud toodetel kaheaastane pretensiooni esitamise õigus. See tähendab, et kui ilmneb probleem, tuleb lõpetada koheselt toote kasutamine ja pöörduda kirjaliku avaldusega kaupleja poole. Kauplejal tuleb vastata 15 päeva jooksul. Kui viga ilmneb esimese kuue kuu jooksul alates ostu sooritamisest või toote kättesaamisest, tuleb kauplejal tõendada omal kulul, kas tegemist on tootmisveaga või tarbija enda süül ilmnenud veaga (valesti valitud toode, vale kasutamine, vale hooldus vms). Ülejäänud pooleteise aasta jooksul lepitakse tõendamine ja sellega seotud kulude tõendamine omavahel kokku. Kui on tegemist tootmisveaga, on kaupleja kohustatud toote parandama. Kui parandamine ei ole võimalik, siis tuleb toode asendada uues samasuguse (sh sama mudel, suurus, värv) tootega. Kui samasugust toodet kauplejal enam pakkuda ei ole, tuleb tarbijale maksta raha tagasi (kinkekaart ei ole lahendus).
- E-kaubanduse nõuetega ettevõtjatele saab tutvuda siin.
- Soovitusi tarbijale e-poest ostmisel näeb siit.
- Soovitused tarbijale seoses ainult e-kauplusest, telefonimüügi vahendusel soetatud toodete, kataloogist tellides soetatud toodete 14-päevase taganemise kohta leiab siit.
- Soovitusi tarbijale kaebuse esitamise kohta näeb siin.
- Soovitusi tarbijale puudusega toote tagastamise kohta näeb siit.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar