6. detsember 2020

Reisiblogi: Automatk Soome ehk autoga polaarjoone taha 4

4. päev - 23.juuli 2020, neljapäev.

Sajab... Ootame autos, et sadu vähemaks jääks. siis saab teele asuda. Palju on suuri ja väikseid sääski. Ostsime isegi selleks otstarbeks võrguga matkamütsid. Neid me eriti ei kasuta. Kl 8 hommikul on uni läinud, vihm, sooja 15 C. Täna sõidame Rovaniemi poole. Jõuluvanale külla. Olen lapsemeelselt elevil. Põtru jääb teedel vähemaks. Avastame kullamuuseumi sildi ja läheme muuseumiga tutvuma. Seal maja ees tuleb meile vastu muuseumitöötaja ja kui näeb, et Arko on ratastoolis, siis juhatab meid tagumise ukse kaudu sisse ja viib kassani. Pilet mkasab 12 eurot.  Läheme ja tutvume kullakaevanduse ajalooga, erinevate maade kullakaevanduste väljapanekute ja fotodega ning tööriistadega, mille abil kulda ja muid vääriskivisid kaevandatakse. Väga huvitav on seda kõike kohapeal vaadata. Seal on isegi mootirrattas, kaevanduse lindid ja sellised putkad sisustatud. Samuti on erinevatel aastatel korraldatud kullakaevamise meistrivõistluste medalid, fotod ja palju muud. Suveniirina ostame kaasa pudelikesed kullalehtede segu ja veega ning nn kuldmedali. Kui õue läheme, siis vaatame erinevaid paate, majakesi ja ületame kullajõe. Ilm on selline vastik, et koguaeg midagi sajab. Väravas on selline pisike vagun, millel silt Lapin Kulta. Ma naeran, et kui Lapimaal on lapin kulta, siis Arko kindlasti arvab, et see on õlu Lapin Kulta. Tegelikkuses me ka hiljem ostamie seda õlut. Soomes on õlu kallis. Hommikul sõime Neste tanklas pirukat kohviga, mis maksis kahele 9,95 eurot. Sellest oli piisavalt hommikusöögiks. Lõunatasime K-marketi baaris Iwari linnas, kus kanakoivad, juurviljad, ahjukartul, kohv ja pasta, kokku läks see maksma 23,50 eurot. Käisime ka Ivalo poes ja ostsime maiustusi. Kälastasime saamide muuseumi aga kell oli juba õhtus ja seda hakkati sulgema. Saamide käsitöö on väga ilus ja kallis. Sääsed olid isegi poeruumides sees. Arkoga küsisime, et milline CD iseloomustab kohalikku kultuuri ja müüja andis meile valida plaate. Panime siis CDplaadi autos mängima ja päris huvitavad laulud. Sõitsime edasi ja kuni Norra pirini. Käisime päris põhjas ära. Seaal oli Soome-Norra piirikontroll ja piir seoses COVID-19ga suletud. Peatusime ühe kiriku juures ja jalutan vanade hoonete vahel ning teen pilte. Läbisõit 709,7 km.