Tallinna Puuetega Inimeste Koja kommentaar artiklile
„Vahur Keldrima:
Tallinn ei tõstnud erivajadustega inimeste
transpordikulusid hüppeliselt“ (Delfi, 22.03.2013) 26. märts 2013. Tallinna tasuta ühistranspordi kasutamine on tervitatav
otsus paljude puuetega inimeste poolt, kuna enamike puuetega inimeste
sissetulekud on küllaltki väiksed, paljud neist ei tööta ning elavad allpool
vaesuspiiri ja seetõttu on nende jaoks iga euro arvel. Paljud liikumispuudega
inimesed aga kahjuks ei saa kasutada iseseisvalt tasuta ühistranspordi poolt
pakutud võimalusi, kuna busside, trammide, trollide kasutamisel on väga
erinevaid takistusi: ühistranspordi peatuste kaugus elukohast,
liikumistakistused talvel seoses lumega tänavatel, vähene hulk madalapõhjalisi
busse, olemasolevate madalapõhjaliste bussidest ümberistumise võimalused jne.
Antud sihtgrupi jaoks on sageli invatransporditeenus ainus viis sõita näiteks
apteeki ravimite või poodi toidu järele.
Tallinna linna poolt 2009.a. läbi viidud puuetega
tallinlaste kodust toimetulekut käsitlev sotsiaaluuring on antud probleemi
teravalt välja toonud, leides, et keerukaimateks tegevusteks väljaspool kodu,
milles puuetega inimesed tunnetavad raskusi, on liikumine (sh ühiskondlik
transport). Vastavalt sotsiaalhoolekande seadusele on Tallinna linn
kohustatud puuetega isikutele teiste inimestega võrdsete võimaluste tagamiseks,
nende aktiivseks osalemiseks ühiskonnaelus ja iseseisvaks toimetulekuks
korraldama invatranspordi osutamist. Igapäevane transport on korraldatud
liinivedudena sõiduks tööle, sotsiaalhoolekande-, haridus- ja
tervishoiuasutusse. Lisaks sellele tehakse tellimuste alusel üksiksõite ja
sõite ühendatud marsruutidel Tasuta transporti saab kasutada ka rehabilitatsiooni- ja taastusravi teenustele väljapoole
Tallinna. Linna poolt on lisaks regulaarvedudele loodud puuetega inimestele
veel täiendava võimalusena ka invataksoteenus, mida osutavad Termaki Autopargi
AS (puuetega inimestele tõstukiga ratastoolitakso teenus) ja AS Tulika Takso
(tavatakso teenus).
Tervitatav on olukord, et linn on seoses tasuta
ühistranspordile üleminekuga 1. jaanuarist 2013 vabastanud omaosalustasu
maksmisest töölkäivad ratastoolikasutajad (12 inimest) ja koolivaheajal
päevahoidu/laagritesse sõitvad lapsed, kellele oli varem kehtestatud
transporditeenuse omaosalus. Omaosalustasu maksmise vabastus puudutab kahjuks
vaid murdosa invatakso teenuse klientidest. Tekkinud olukord, kus linn on tõstnud märkimisväärselt
ratastoolibussi omaosaluse hinda sõidualustustasul (65% tõus, 60 sendilt 1
euroni), lööb paratamatult valusalt liikumispuuetega inimeste rahakoti pihta.
Paljud Koja poole pöördunud puuetega inimesed on seisukohal, et ratastoolibussi
teenuse hinnatõus on ebaõiglane olukorras, kus linna ühistransport muutus
käesolevast aastast tallinlastele tasuta kasutamiseks. Omaosaluse suurendamine
linnale suurt sisse ei too, aga halvendab samas paljude puudega inimestele
majanduslikku toimetulekut ja vähendab niigi nappe võimalusi kasutada
transporditeenust oma igapäevaelu vajaduste rahuldamiseks.
Juhime tähelepanu artiklis olevale väärinfole, mille
kohaselt on tõstukiga ratastoolibussi kasutajatel võimalik teha arvestuslikult
8,5 tunniajalist sõitu kuus. Tegelikult on linna poolt seatud piirmääraks 8
pooletunnist sõitu kuus. Hetkel võimaldab limiit kasutada keskmiselt
invataksoteenust ühes kuus 4 edasi-tagasi sõidu ulatuses Tallinna äärelinnast
kesklinna ja tagasi.
01.03.2013 a. seisuga on ratastoolibussikasutajaid 224. Tallinna Puuetega Inimeste Koja poolt teeme ettepaneku
kaotada ära omaosalus invataksoteenusel sarnaselt töölkäivatele
ratastoolikasutajate ja koolivaheajal päevahoidu/laagritesse sõitvatele lastele
tehtud omaosaluse kaotamisega seoses tasuta ühistranspordile üleminekuga
Tallinnas.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar