Mattias Tammet, 10. aprill 2013, 07:01
Eesti bussifirmadest on vaid Sebel spetsiaalsed
ratastoolitõstukiga kaugliinibussid. Ent sohvrite sõnul saab reisile minna ka
tavaliste bussidega, kui on osavust või kehakaal väike. Ratastooliinimesi juhtub bussiga sõitma haruharva.
Peaaegu kõigil Õhtulehega rääkinud bussijuhtidel on aga mõni seik meenutada.
"Üks poiss sõidab Väike-Maarja ja Tallinna vahet ja ta saab
põhimõtteliselt ise. Aitame ta tooli pealt bussi ja maha," räägib üks
juht. Laste tõstmisega saavad sohvrid oma sõnul kenasti hakkama, kuid vanemate
inimeste puhul eeldatakse, et neil on kaasas saatja. Muidugi tuleb nendega olla väga ettevaatlik. Ühe
bussijuhi arusaama järgi ei tohigi kedagi tõsta. "Tehniliselt küll, aga
teoreetiliselt on asi keelatud, kuna ma võin talle viga teha. Ja siis on
kohtulugu. Ma olen käinud koolitusel ja seal öeldi kohe välja, et ma ei tohi.
Ma ei ole spetsialist," selgitab ta. Sellegipoolest on ta ratastoolis
inimesi vajaduse korral bussi aidanud – lihtsalt mitteametlikult. Üks teine bussijuht suhtub tõstmisesse resoluutsemalt,
kuid leiab, et sõita on võimalik sellegipoolest. "Allapoole põlvi
[reisijal] jalgu ei olnud. Panime tooli pakiruumi ja ta tuli põlvede peal
üles," meenutab ta üht korda.
"Tingimused on väga piiratud, seda peab küll
tunnistama," nendib Eesti Puuetega Inimeste Koja juhatuse esimees Monika
Haukanõmm. Sebe eribusse on tema sõnul vähe ning nendega igale poole ei pääse.
"Teine variant, mida me ise üldse ei poolda, aga mis annab võimaluse ringi
liikuda, on see, et kasutatakse nii-öelda sületeenust," kirjeldab
Haukanõmm tõstmist. "Meile tundub, et see ei ole päris inimväärne." Euroopa Liit võttis siiski vastu bussisõitjate
direktiivi, mille järgi peaks edaspidi olema võimalik igas suuremas bussijaamas
endale abistaja tellida. Haukanõmm lisab aga, et kuna direktiiv on uus, pole
eriti mõtet sellele lootma jääda. Ratastooliga mahub küll ka rongi, kuid
sellega pääseb vaid sinna, kuhu rööpad viivad. Samas aitavad paljud kohalikud
omavalitsused puudega inimesi erisõidukitega näiteks arsti juurde või
rehabilitatsiooni ning makstavad selle suures osas ka kinni.
"Suurimaks probleemiks on see, et riik ei doteeri
madalapõhjaliste või ligipääsetavate busside soetamist," märgib Haukanõmm.
Praeguste busside muretsemisel oli siiski teatud määral abiks ka riik. Mõistagi pole tegu asjaga, mida kõik bussifirmad endale
lubada saaksid. Sebel on selliseid busse neli, kõik ostetud kasutatuna. "Tõstuk ning sellega seonduvad muudatused bussi
konstruktsioonis tõstavad uue bussi maksumust umbes 15 000 – 20 000 euro
võrra," sõnab Sebe juhatuse esimees Kuldar Väärsi. Seejuures on Sebel plaanis
edaspidi koos uute bussidega hankida ka üks uus ratastoolitõstukiga buss. Bussid on muidu tavapärased ning sõidavad ka
tavaliinidel, ent kui ratastooliga reisija ette teatab, saab ta Väärsi sõnul
sõita enamikul liinidel. Teised bussifirmad on ratastooliinimeste mugava sõidu
suhtes skeptilised. Üksnes GoBus hellitab lootust, et tulevikus ehk võetakse
midagi ette. "Meil on selle peale mõeldud ja sellele tuleb lahendus. Muretseme sellise sõiduki, millel on tõstukid,"
lubab firma esindaja.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar