12. juuli 2023

Õed Aafrikas ehk Tuneesia kultuurireis 5

4.päev - 01.mai 2023

Täna läheme jälle bussireisile. Djerba saarelt hommikul laevaga mandrile. Enne seda vaatame üle mida sadamas müüakse. Ostan endale kollased kitsenahast erinevate ornamentidega susside moodi kingad, tüdrukutele kohalikud nukud. Laevasõit on sama lühike kui Saaremaale üle mere. Külastasime kohalikku mägiküla, vaatasime vaipade valmistamist. Jõudsime kohalikku mägikoopa elamusse ja saime uudistada kuidas vanasti elati. Kaevati koopasse suur ülevalt avatud hooviga hoone ja kui tekkis vajadus, siis kaevati juurde magamistaod, köök, laoruumid ja külaliste tuba. Pesupesemine ja WC asusid hoonest väljapool üle tee hoones. Lõunasööki sõime sarnases koobasrestoranis. Tuneesias on väga maitsvad supid ja alati on enne praadi salat koos vürtsika kastmega. Praeks oli sel korral täidisega pirukas. Joogid olid eraldi tasu eest (vesi, õlu, karastusjoogid). Käime turgudel, lõhnaõlide poes, kus mina ei osta sel korral mitte midagi. Külastame Kartaago varemeid ja Antoniuse terme. Termid tunduvad isegi huvitavamad aga vaade merele on sinisinine. Peale lõunat jalutame Sidi Bou Saidi linnakeses. Majad on valged, uksed on sinised, vahel ka muud värvi. Külastame kohalikku majamuuseumi. Edasi liikudes jõuame õhtul Sahhaara kõrbe, mille aluseks on kõrbeväravad. Selleks teeme maanteel peatuse. Ees on lõputu liivameri. Soovijad said tellida kaameliretke. Kuna mina olin kaameliga Egiptuses sõitnud, siis kasutasin giidi pakutud lahket võimalust ja  läksin bussiga pealtvaatajana kaasa. Sellest elamusest kirjutan järgmises postituses. Õhtul käisime veel basseinis ujumas aga vesi tundus jahe. Hotelli oli huvitava kujundusega. Baar asus teisel korrusel ja baarmen kohe tuli tervitama meid, kui meie tubadesse jaotamist ja võtmeid ootasime.

4. päev MEDENINE - MATMATA KOOBASELAMUD - DOUZI OAAS

Hommikusöök. Lahkume saarelt Vana-Rooma aegse tammi kaudu ja saabume berberite ja hõimude alale. Kõige omapärased on siin on vanad kindluskülad - ksarid, millest me ühte külastame. Peatume berberite mägikülas Matmatas, mis on kuulus oma koobaselamute poolest. Kndlasti külastame mõnda sellist ebatavalist elamut,kus elatakse isegi praegu, aga tänapäevasel ja kaasaegsel tasemel. Kodudes on elekter, televiisorid ja muu vajalik. Vabal ajal võib lõunastada selle küla omapärases resoranis (lisatasu eest). Edasi viib tee meid läbi väiksemate oaaside ja külade Sahara kõrbe poole. Maastik meenutab siin võõrplaneeti, ega ilmaasjata ei filmitud siis kultusfilmi "Tähesõjad". Saabume Douzi oaasi, mis asub Sahara kõrbe serval ja mida peetakse kõrbeväravaks. Siit algab lõputu liivameri, mis katab 20-kordselt Prantsusmaa või 31-kordselt Saksamaa suuruse territooriumi. Soovijad võivad ette võtta kaameliretke kõrbesse. Õhtusöök ja ööbimine hotellis Mouradi Douz****.

Õhtul tellisime Tiiuga tüürgisauna koos masaaziga. Jõudsin kõrbest tagasi, käime õhtusöögil ja läheme saunarõõme hamami nautima.  Enne seda jõudis kohale liivatorm ja siis ka äike ja vihm. Tavaliselt sajab Sahhara kõrbes väga harva. Meie saime nii liivatormi kui ka äikesevihma. Isegi õde Liia ei uskunud, et kõrbes sajab vihma. Mõnus soe vihm oli. Läksime siis hamami kohale. Meid juhatas teenindaja eesruumi, kuhu saime riided panna. Naine kinnitas, et seal ei käi keegi. Aga ikka tuli masazist üks meie grupi vanem mees. Muigasime. Läksime masaazi ootama. Mind kutsuti ühte tuppa ja Tiiu teise tuppa. Massazi tehti üle keha alla 20 minuti aga see oli mõnus protseduuri. Minu massöör nägi, et mul reis suure siinikaga kaetud ja seda ei katsunud. Kui see sai läbi, siis juhatati meid edasi saunaruumi. Seal oli kuum ja istusime kahekesi pika vaiba peal. Ootasime aga rohkem midagi juhtuma ei hakanud. Unistus pesemisest hamamis jäigi unistuseks, sest töötajad vahetasid riided ja hakkasid tulesid kustutama, et koju minna. Lontisime ka siis hotellituppa tagasi. Ise küsisime, kuid unustasime täpsustama ta mida ja millist hammami me tahame. Selle raha eest siis sel korral tuneesia moodi.