Kui kohtad nägemispuudega inimest
Kerli
Tennosaar, Eesti Pimedate Liidu juhatuse assistent
Linnapildis
ei kohta pimedat inimest just sageli. Paraku on linnaruumis palju takistusi,
mis nägemispuudega inimese iseseisvat liiklemist ei soosi. Ameti- või
teenindusasutuses töötav inimene võib pimeda inimesega suurema tõenäosusega
kokku puutuda, sest kõik asjatoimetused tuleb siiski ära teha. Kas iseseisvalt või
saatja abiga. Ilmne on see, et pime inimene vajab igapäevasel toimetulekul
kõrvalabi. Ja me kõik saame aidata. Eesti Pimedate Liit on koostanud voldiku „Kui
kohtad nägemispuudega inimest”. Selle leiab meie veebilehelt.
Kui
tavainimene kohtub pimeda inimesega ja tal puudub eelnev kogemus, muutub ta
kohmetuks ja vaikib. Sellises olukorras on parim sõbralikult pimeda inimese
poole pöörduda. Kui ta ei reageeri, siis võib puudutada tema käsivart, et ta
mõistaks, et räägitakse just temaga. Tuttavat pimedat inimest kohates tasub
teda tervitada nimepidi ja segaduste vältimiseks igaks juhuks lisada, kes sa
ise oled. Häälte virvarris võib pimedal inimesel olla keeruline häält ja
inimest kokku viia. Tihtipeale
hakatakse pimeda inimesega rääkima tavalisest valjema häälega. Seda pole siiski
tarvis teha, sest kuulmisega on pimedal inimesel tavaliselt kõik korras.
Oluline on ka see, et pöördutaks otse pimeda inimese, mitte tema saatja poole.
See on mõistetav, et lihtsam on suhelda sellega, kellega saavutatakse silmside.
Paraku tekitab selline käitumine pimeda inimese jaoks kõrvalejäetuse tunde.
Kui sulle
tundub, et pime inimene on teelt eksinud ja vajab abi, siis küsi seda temalt julgelt
otse. Kui ta vastab eitavalt, siis ära suru oma abi peale. Pime inimene on
harjunud liiklema valge kepi, juhtkoera või saatja abil. Abi võib ta vajada
näiteks teeületusel, õige bussi, suuna, lifti või ukse leidmisel. Ära jäta teda
üksi sõiduteele, käsipuudeta trepile või lahtise ukse lähedale, vaid saada ta
ohutusse paika. Kui lahkud pimeda inimese juurest, ütle talle seda kindlasti.
Ära karda, et ta on üksi täiesti abitu.
Pimeda
inimese saatmiseks ulata talle oma käsivars. Liikumine on sujuv, kui liigud ise
poole sammu võrra eespool ja nägemispuudega inimene hoiab su käsivarrest kinni.
Hoiata teda teel olevate takistuste, näiteks osaliselt avatud uste, puuokste,
trepiastmete eest. Pimedat inimest aitab väga palju see, kui talle ümbritsevat
kirjeldada. Mida konkreetsem ja detailsem kirjeldus on, seda rohkem on sellest
pimedale inimesele rõõmu ja abi. Oluline on märkida sedagi, et kõnes võid vabalt kasutada sõnu
„nägema“, „vaatama“, „lugema” jms. Pimedad inimesed ei pea neid sõnu kuidagi
kohatuteks.
Osa pimedaid
inimesi kasutab liiklemiseks juhtkoera abi. Juhtkoer on eriettevalmistuse
saanud sõbraliku loomuga töökoer, kes oskab nägemispuudega inimest marsruutidel
õigesti ja ohutult juhtida. Samas on ta siiski koer, mitte masin. Kes ei tahaks
seda nunnut retriiverit paitada ja talle ehk vorstiviilugi anda! Tavainimesel
on tähtis teada, et juhtkoerale ei või liigset tähelepanu osutada, sest see
häirib koera tööd. See võib omakorda põhjustada juhtkoera kasutaja jaoks
ohtliku olukorra.
Ka
teenindusolukorras kehtib kõik eelöeldu. Pimeda inimese teenindamise puhul on
veelgi olulisem avatud suhtlus ja abivalmidus. Kui tutvustad nägemispuudega
inimesele mõnda eset, suuna ta käsi esemele või ulata see talle, et ta võiks
eset kombata. Anna infot kauba hinna, omaduste ja värvi kohta. Rahaga
toimetuleku pärast pole tarvis muretseda. Nii müntidel kui ka paberrahal on
tunnused, mille järgi pimedad inimesed neid üksteisest eristada oskavad.
Kui
teenindusasutuses kasutatakse häälteavituseta numbriautomaate, vajab nägemispuudega
kasutaja klienditeenindaja abi. Vaegnägija jaoks peab infomaterjali tekst olema
piisava suuruse ja hea kontrastsusega ning matil taustal. Pimeda inimese puhul
tuleks kasutada alternatiivseid infokandjaid (nt e-teksti, audioteksti,
punktkirja). Tänapäeval on uskumatult suureks abiliseks nutitelefon. Paljud
mobiilirakendused on nägemispuudega inimeste jaoks elutähtsad. Head näited on
Uberi taksoteenus, BlindSquare, menüüd.ee.
Muuseumid ja
näitused muudab kättesaadavamaks audiogiidi olemasolu, teatrietendused ja
filmid saavad mõistetavamaks tänu kirjeldustõlkele. Muuseumide ja näituste
puhul on pimeda inimese jaoks oluline võimalus vähemalt osa eksponaate kompida.
Pimedat
inimest pole vaja karta. Enamik neist on väga toredad ja sõbralikud inimesed.
Põhiline nõuanne on olla ise avatud ja abivalmis. Kõik muu tuleb juba
iseenesest või siis praktika käigus.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar