3. juuni 2023

Õed Aafrikas ehk Tuneesia kultuurireis 3

2. päev, 29. aprill 2023

Äratus on meil kl 6, siis hommikusöögile ja bussis peame koos kohvriga olema juba kl 6.45. Karoliina korjas meilt selle päevaraha 290 kohalikku ekskursioonideks ja lõunasöögi eest. Alustame ekskursiooniga ja läheme Djerba saarele. Kolosseum. Krokodillifarm. Muuseum. Sünagoog.

Germalo: EL JEM - DJERMA. Hommikusöök. Asume teele oma ringsõidule mööda seda põnevat maad. El Jemis vaatame antiikmaailma suuruselt kolmandat Vana-Rooma aegset amfiteatrit. Teater on nii hästi säilinud, et pole raske kujutleda, kuidas siin gladiaatoreid ja metsloomi hoiti. Edasi muutub maastik juba kõrbelisemaks. Lõunapeatuse teeme suures mereäärses oaasis Gabesis (lisatasu eest). Lühike praamisõit viib meid Djerba “tuhande mošee“ saarele. El Ghriba sünagoog - see muinasjutuliste kahhelkivide ja kaunite ornamentidega kaunistatud sünagoog on arvatavalt maailma vanima sünagoogi asukoht. Ühtlasi on tegemist tähtsaima Põhja-Aafrika sünagoogiga ning juutide palverännupaigaga. Majutume kahel järgneval ööl mereäärses resort hotellis hotellis Mouradi Menzal Djerba****. Õhtusöök hotellis.

Kuna sadamas on üle tunni pikkune järjekord, siis me läheme üle tammi ja külastame Kolosseumit. Seal on all nn 0-korrusel vähe valgust, näitame teed mobiili taskulambiga. On erinevad tasapinnad, kraavid ja osaliselt kivid ning olen ettevaatlik. Mees komistab ja kukub ning põlvehaav on verine. Veidi enne tee lõppu suudan ma komistada mingi kumeruse otsa ja kukkuda kõhuli nii, et põlved marraskil ja lõug vastu maad. Samal õhtul suudan ma vannist välja kukkuda seda nii, et pea ees maandun vannitoa põrandale kuna mul kaob kitsas vannis seistes tasakaal, toetun vannikardina peale (harjumusest, sest kodus on mul sein paremal pool) ja see jookseb nendest klambritest alla. Jalad jäävad veega vanni. Selle kolaka peale küsib Tiiu toast, et kas juhtus midagi ja kas mul on abi vaja. Itsitan selle totra kukkumise peale ja ütles, et saan hakkama. Mulle tundus, et see juhtus esimesel õhtul ja nüüd kuu aega hiljem ma seda ei mäleta. Reis läheb suurelt siniseks ja määrin seda valuvaigistava salviga. Nüüd on jalg paranenud. Peopesad olid sinised ja annavad tunda aga vähemalt luud on terved ja liigun edasi ettevaatlikumalt. Minuga lihtsalt vahel juhtuvad sellised asjad. Väga harva kui meie millegagi rahul pole aga sel õhtul juba alguses ei sobinud meile see hotelli tuba. Kui sisse läksime, siis oli rõduuks oli lahti. Osadel tubadel polnud uksi ees, osaliselt käis hotellis remont. Läksime Tiiuga retseptsiooni ja ütlesime, et tahame tuba vahetada, sest tuba on must ja moskiitod seinte peal ja meie ei saa seal magada. Sealt tuleb meiega kaasa mingi tähtsam mees ja kõnnib koos meiega tuppa. Vaatab ja läheb ära. Jääme ootama. Kui u 20 minutit möödub, siis läheme tagasi ja meile antakse uue toa võti. Selle toaga jääme rahule. Ei moskiitodele. Hiljem kuuleme, et mõnel teisel reisijal olid samad probleemid ja neile saadeti toateenindus koristama. Hiljem selliseid olukordi ei teki. Suudan vannis dussi all pestes tasakaalu kaotada ja vannist pea ees välja maanduda. Ai see oli valus. Vannikardin jooksis siinilt maha nii, et klambrid jäid rippuma. Minul jalad vannis, pea ja käed põrandal. Sellest saan oma paremale reiele suure piraka sinika, mis valutab pikalt. Ikka juhtub. Vähemalt ei vaja ma arsti abi.

Oli pikk sõitmise päev. Kokku veetsime ratastel ja ekskursioonidel, lõunapausidel 15 tundi. Giid Tea räägib, et oleme aastas 1444. Sellel maal tundub, et aeg on seisma jäänud. Käime veel potitehases, kus näeme kaameleid ja ajaloo muuseumis. Joome kolosseumi juures Tiiuga värsket apelsinimahla, sest Tuneesias peab toit alati värske olema. On ka. Lõunasöök on 20 tinaari, selle eest saame salatit, kana ja magustoiduks on jäätis. Joogid saab ise juurde osta. Kana kõrvale on maitsev salat ja friikartulid. Tiiu sööb väga vähe aga minust jääb tühi taldrik lauale. Selgub, et mida laiem uks majal on, seda jõukam rahvas. Kui seal maal küsida, et kuidas läheb, siis saad vastuseks, et hästi Jumala abiga nagu ütlevad kohalikud elanikud. Õhtul käisme kultuuriprogrammi vaatamas ja saime ka jalga keerutada zumbat tantsides. Midagi tuli isegi välja ja lahe oli.