Olen ise paari MTÜ raamatupidamist teinud ja kuulun paari mittetulundusühingu revisjonikomisjoni. Aastatega on raamatupidamine MTÜdes kasvanud ja olen ühele ühinguler teinud seda üle 10 aasta tasuta. Panen siia kasulikku lugemist ka teistele huvilistele MTÜde kohta. Näiteks on ersmased küsimused MTÜdes järgmised:
Kuidas korraldada ja leida rahalisi vahendeid MTÜ raamatupidamise korraldamiseks vastavalt seadustele ja nõuetele?
Juba ühenduse loomisel on mõistlik arvestada ühingu ülalpidamiseks
vajalike püsikuludega. Need võivad olla rendikulud,
raamatupidamisteenus, transpordikulud, erinevate liitude ja
katusorganisatsioonide liikmemaksud jms. Siis saab juba ühingu
liikmemaksu määramisel arvestada püsikuludega toimetulekuga. Soovitatav
on igasse ühingusse kaasata vähemalt üks raamatupidamiskogemusega või
ettevõtte juhtimise kogemusega inimene, et oleks ka igapäevaste
dokumentide osas ja seaduse tundmise koha pealt abi käepärast.
Enne raamatupidamise korraldamist on mõistlik hinnata, kui palju
plaanitakse ühingule tegevusi ja nendega seotud tehinguid. Kui ühing ei
näe lähiajal ette palkade maksmist ja keerulisi-pikaajalisi projekte,
võib hakkama saada ka püsiva raamatupidamislepinguta. Kui keegi juhatuse liikmetest on võimeline koostama ja haldama
dokumente, siis võib piisata, kui tellitakse teenusena vaid
majandusaasta aruanne (kohustuslik kõigile MTÜdele). Kui aga makstakse
töötasusid, näiteks projektides, peaks kogemusega inimene arvestama ja
deklareerima maksed töötasudelt jooksvalt. Kui keegi pole nõus raamatupidamist vabatahtliku tööna tegema, tuleb
teenus sisse osta. Siin on mitu võimalust: esiteks võib leida
raamatupidamisfirma, kellega tavaliselt sõlmitakse kokkulepe teenuse
ostmiseks. Tavaliselt kujuneb teenuse hind selle järgi, kui palju on
ühingul tegevust (seega ka nt tulusid-kulusid) ja mida oodatakse teenuse
pakkujalt. Näiteks: kas ta peab koostama ja haldama ka algdokumente,
kui palju on neid dokumente kuus, kas on vaja esitada deklaratsioone,
milliseid aruandeid peab koostama jne. Projektide raamatupidamiseks ja aruannete koostamiseks on võimalik
mõnikord arvestada vastava teenuse hind juba projekti eelarvesse. Samuti
võib ühendus, mis tegutseb avalikkuse huvides ja laiemat sihtgruppi
teenides, küsida tegevustoetust kohalikult omavalitsuselt, alaliidult,
valdkondlikult katusorganisatsioonilt vm.
Teine võimalus raamatupidamistöö korraldamiseks on palgata
raamatupidaja ja leppida kokku töötasus. Tavaliselt sõlmitakse siis töö
tegijaga töövõtuleping (lühiajaliselt või nt projektipõhiselt) või tööleping
(pikema-ajalisel, püsiva töö vajadusel). Selline variant võib olla
ühingule kallim, kuna töösuhte puhul tuleb tööandjal (st MTÜl) maksta
brutotasu pealt sotsiaalmaks, töötuskindlustusmaks. Suuremad ja laiema
tegevusraadiusega ühendused vajavad aga tihti just püsivat
raamatupidamisteenust ja neis töötavad raamatupidajad, näiteks osalise
tööajaga.
Loe edasi KKK - korduma kippuvad küsimused MTÜ asutamise ning tegutsemise kohta siit.
Tellimine:
Postituse kommentaarid (Atom)
Türgis kevadet otsimas
Rene kutsus mind reisile. Ta väga hästi planeeris ja korraldas meile seda puhkust. Koolivaheajal kolmekesi. Koos Liisaga. Kuna mul oli veel ...

-
Tööraamatud ja tööstaaž. Sotsiaalkindlustusamet teatab, et pensionistaaž kujuneb sinu eluteel toimunud tegevustest, nagu õppimine, laste kas...
-
Minu puhkuse kolmanda nädala esimesed päevad möödusid marjakorjamisega. Olin Arko kodus Jõgevamaal, Levalas ja noppisin marju. kokku sain 3 ...
-
Nüüd on 2. silma operatsioonist möödas tervelt nädal. Kui nüüd algusest alata, siis eelmise aasta detsembris märkasin, et parem silm ei näe ...
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar