27. jaanuar 2017

Mina mõttetalgutel Tuleviku Tallinn

Laupäeval osalesin esmakordselt sellisel põneval üritusel Garage48 mõttetalgud „Tuleviku Tallinn“.  Huvilisi oli mõttetalgutele kohale tulnud 150 ringis, oli kohalikke ja oli ka välismaalasi, kuid paljud neist siiski tudengid, vabatahtlikud või siin töötavad inimesed. Alguses oli kõik tore, sest üritus tehti inglise keeles ja tõlgiti meie joaks ka eesti keelde. Samas olid saalis ülekaalus eestlased aga selline oli selle ürituse formaat. Kutses lubati tagada tõlge eesti keelde aga kui mentorid olid oma töö ära teinud ja inimesed said tulla lavale oma ideid tutvustama, siis oli põnev ja suutsin jälgida, sest midagi ma aru saan. Pärast tehti kokkuvõte eesti keeles. Ideekorjest tuli kokku 23 huvitavat ideed ja siis anti inimestele võimalus leida endale huvitav teema ning igale teemale pidi leiduma 5-10 huvilist.  Kokku läks töösse 12 ideed.
Meil oli 23 ideed päeva alguses ja sündmuste käigus sõeluti välja 12 esitatud ideed. Lõppkokkuvõttes võimalikku lahendust:
1. Avatud andmed.
2. Aktiivsed avatud ruumid Tallinnas.
3. Tallinna - Kompaktne City.
4. Õpetaja Exchange / Kodus õppimiseks platvorm.
5. Mobility app lastele, kes koolides ei liigu piisavalt.
6. Ühistranspordi infrastruktuuri kasutatavus.
7. MoleQL - Mobiilirakendus koolilastele keemia õpetamiseks.
8. Taaskasutuspaketid - Mida teha oma asjadega ReUse.me ja motiveerida kodanikke.
9. Roheline Tallinn - Tervislik hing terve Tallinna kodanik. Täiesti autovaba alad.
10. Süstimiskabinet - vähendada narkomaaniaga seotud kuritegude arvu.
11. Pop-up pere kohvikud - töötoad, nõustamine ja toetus lastega peredele, vanematele.
12. Interaktiivsed jalgrattad – Smart. Ootad bussi hakkad jalgrattaga sõitma ja tuluks on  boonuspunktid, mida saab kasutada partnerkauplustes.


Meid jaotati laiali maja Lift99 mitmele tasandile. Oli põnev hoone telliskivis aga ligipääsetavus puudus, sest trepid majas sees ja ka osade ruumide sissepääsu ees trepid. Hoone väljastpoolt oli räämas aga seest inspireeriv ning inimesed olid positiivsed ja silmad särasid põnevusest. Mina valisin teema ühistransport ja liitusin Taavi grupiga. Laupäeval nr 41 bussil graafik nii hõre, seega igapäevase ühistranspordikasutaja eluline mure ja probleem. Aga saab ka Haaberstis ümber  istuda, kui nii külm ei oleks oodata tuule käes. Loodame, et Tallinnas muutub elu aina paremaks, turvalisemaks ja moodsamaks.


 

 








Kuna sarnane teema oli ka Helil, siis otsustasime kaks teemat kokku panna ja saime 8liikmelise tiimi. Läksime koos Taavi ja Heliga ühistranspordi teemaga järgmisele tasandile. Arutelu oli ilmekas ja põnev. Arutasime ühistranspordi teemade üle. Kui ette antud aeg 1 tund läbi hakkas saama, siis tulid mentorid meie tööd vaatama. Anti häid näpunäiteid ja peale seda toimus tulemuste esitlemine inglise keeles. Mentorid said esitada küsimusi ja seejärel langetas žürii otsuse.  Allpool järgneb inglisekeelne kokkuvõte koos lingiga.
Võitjaks tuli  1. Open Data - Making Data open is not enough, it has to be made more usable. Making a committee or agency who will look into what data is out there and making it possible for citizens to use it. Agency -> empower people to use it -> profit for both companies and city government.
Meie arutelust. Busside numbrite loogilisus ja arusaadavus. Heli tõi probleemina toodi välja, et Tallinnas on nii palju bussiliine ja bussinumbrite süsteem on keeruline ka nende inimeste jaoks kes on pealinnas elanud 10 aastat. Paljud sama suunalised bussid jõuavad peatusesse ühel ajal ja väljuvad järjestikku ja siis on vajalik oodata millal järgmine nn bussirong kohale saabub. Ootaja aeg on pikk ja oleks tore, kui oleks app mis näitaks, et nt 2 minuti pärast tuleb uus ekspressbuss soovid ümber istuda nt Haabersti peatuses?
Ühistranspordi paindlikkus ja eelistus. Taavi soovis muuta olukorda, kus praegu saab autoga linnas kordades kiiremini kohale kui ühistranspordiga. Kuna linnas on bussirajad ja autodele vähe ruumi, siis võiks muuta ühistranspordisüsteemi kasutaja sõbralikumaks.  
Turvalisus, mugavus ja sõlmpunktid. Mina tõin välja ühistranspordi kasutajate mugavuse ja turvalisuse, sest elan Haaberstis ja palju aega kulub peatustes ootamisele, külmetamisele. Miks on see nii, et autokasutajatele on bensiinijaamades nn mugavad kohvikupoed aga bussiootajatel on vajalik meie kliimas oodata üle 10 minuti või rohkemgi veel kõledas bussiootepaviljonides, millel pink ja katus koos seintega. Elanikkond vananeb, puuetega inimesed lähevad tööle ja invatakso teenus on kallis. Linn panustab palju ühistranspordile ja on liinidel palju madalapõhjalisi busse, siis peaks olema võimalik linna tehas ümberistumispunktid, sest maaliinide bussijaama Lastekodu tn ja Balti Jaama sõidab oluliselt vähem inimesi kui linnalähiliinid Harjumaalt inimesi linna tööle, kooli toovad.
Ümberistumiskohad. Tallinnas on Viru keskuse tunnelis bussiterminal, kuid seal ei saa otse ümber istuda, vaid tuleb linnas Kaubamaja juures või Hobujaama tn bussilt, trollilt või trammilt maha tulla ja minna maa alla bussiterminali, et oodata uut väljuvat bussi. Selline süsteem ei toimi. Vajalik oleks kaardistada linn ja luua mitmed sõlmpunktid sarnaselt pargi ja reisi süsteemiga. Minule turgatab pähe, et sellised kohad peaksid olema nt Kristiine keskuse juures, Haabersti ringi juures mõlemal suunal, Kadaka teel, Pääsküla lõpp-peatuses, Kadriorus, Järvel. Seal võiks olla suurem ootepaviljon nt plusspunkt, kus võtta kohvi ja saiakest, osta ajalehte, istuda soojas ja näha paviljonist millal sulle vajalik buss saabub. Paljudes nimetatud kohtades on erinevad bensiinijaamad, kus kõik see olemas, kuid seal oodates pole ohutu ega turvaline autode vahelt  bussi peale joosta. Praegu jääb küll tunne, et eelistame autojuhte ja bussisõitjad ootavad külmas ja pimedas.       
Bussiliinide võrgustiku laiendamine ja muutmine. Veel tuli välja, et osades piirkondades on bussipeatus liiga kaugel ja bussiliiklus liiga harv, sest ei ela me lõunamaal, kus mõnusalt bussi oodata või pikemalt jalutada bussipeatuseni. Tallinn oma selle kohaseid uuringuid läbi viinud ja nüüd jääb üle oodata muutusi ja uuendamisi.   Nt Šveitsis on nii, et kui inimene on liikumisraskustega, nt liigub karkudega, siis ta hääletab teeääres bussis ja buss peatub ja võtab kliendi peale. Ise nägime suvel, muidu ei usuks. Ka meil võiks nii olla, et kui nt inimene elab Nõmmel, Pirital, Kakumäel vmt ja soovib bussile saada, siis ta tõstab käe püsti ja saab bussile.  Ei nõua suuri lisakulusid ja on täiesti rakendata. Samuti peaks vaatama üle busside sõidumarsruudid, sest paljude vajalike hoonete (nt polikliinikud, lasteaiad, koolid) juurde ei vii läheduses ühistransport. Samas viiakse lapsi kooli ja autodel pole kusagil seista ja tänavatel on ummikud. Senine aastakümnete tagune süsteem vajab muutmist paremaks ja paindlikumaks vastavalt elanike vajadustele.    
Kokkuvõtteks meie töörühma aruteludest selgus, et vajalik oleks muuta bussiliinide numbrite süsteemi nii, et nii kohalik kui ka turist neist aru saaks. Tõime näitena, et kui buss sõidab Koplist Nõmmele, siis võiks Kopli piirkond olla nt 3 ja Nõmme piirkond 8. Aga kui see buss sõidab otse ilma kesklinnas peatust tegemata (ekspress buss), siis oleks numbriks 308 ja kui buss läheks kesklinnas läbi, siis oleks numbriks 318. Sain teada, et kui Tallinnas kaotati ära trolliliinid nr 6 ja 7, siis nende asemele tulid bussiliinid nr 42 ja 43. Kuulsin, et loogika on nende numbritel järgmine: 4+2 = 6 troll = buss nr 42 ja 4+3 = 7 troll = buss nr 43. Üks tark inimene hakkas selle peale naerma ja küsis, et kas siis troll nr 2 = buss 42 ehk 2+4 = 2 Nalja kui palju aga tegelikkuses ongi keeruline süsteem.

Ideed, mis loodi päeva alguses, kuid mis ei saanud meeskonda kokku:
1. Kultuur Hotline - igaüks, kes tahab teada kultuuriüritustest saab helistada.
2. Transport kooli - jalgratta parkimiskohad koolides (sh tõukeratastele, ruladele, kelkudele jne).
3. Ühistranspordi ühenduskaart. App.
4. Laste tervislik unekool - Vanemad kannatavad sünnitusjärgse depressiooni käitlemise uue olukorraga, unehäired väikelastele. App, kus inimesed saavad personaalset abi.
5. Kättesaadavus Tallinnas - luua register, kus kõik kohad ja korterid, mis on ligipääsetavad puuetega inimestele.
6. Jalgrattarent - teatud kohtades üle linna.
7. Prügi sorteerimine masin kodudes - käitise kohta prügikastides purustada jäätmed ja vajutada prügi graanuliteks. Vähem prügi, rohkem ruumi.
8. Ohutus liikumisel ja jalgrattaga teed - City õige planeerimine, et kodanikud tunneksid ennast turvaliselt jalgsi ja jalgrattaga teed.
9. Musical trammiliin - Iga kord kui tramm möödub algatamisel muusikapala tükk avatud ruumis.


Siin näed ka kokkuvõtet üritusest: http://garage48.org/blog/idea-garage48-future-of-tallinn-brought-energy-inspiring-ideas-future-tallinn
Peale ürituse lõppu saime e-kirja, milles paluti tagasisdet. Korraldus hea, üritus põnev, uued kogemused.

Suur tänud osalemast Garage48 Mõttetalgutel "Tuleviku Tallinn" / Thank you for participating at Idea Garage48 "Future of Tallinn"
On 21st January Idea Garage48 event brought around 90 people together to LIFT99 Co-working & Event Space in Telliskivi Creative City to brainstorm around ideas for the future of Tallinn and how to make it a better place to live in. It was really inspiring to see such interest and motivation from caring citizens in proposing all kinds of ideas ranging from Culture Hotline to Injection Points for addicts and to  interactive bicycles in bus stops.  Idea Garage48 is a half day event format to brainstorm around ideas & problems and come up with potential solutions in working in teams.
Idea Garage48 "Future of Tallinn" event was intended to discuss possible solutions in following relevant areas:
- EDUCATION (kindergarten, schools, lifelong education, inclusive education, citizen initiative education etc.)
- SOCIAL SECURITY (social services, medical care, health, senior citizen services, employment and unemployment etc.)
- CO-CREATIONAL CITY PLANNING (participatory democracy,  modern spatial development, collaborative city planning, community initiatives and activities etc.)
- SUSTAINABLE MOBILITY (public transport, walking and cycling, participatory planning and redesign of streets)
- PUBLIC CITY SPACE (quality and attractiveness of roads and streets, space between buildings, waterfront, brownfields and undeveloped lots in urban areas)
- FREE TIME, SPORTS, CULTURE (hobbies, sporting facilities, youth engagement, culture services etc.)
- COMPETITIVE CAPITAL (startups & IT sector, entrepreneurship, (foreign)investments, research & development, employment etc.)


We would like to thank mentors & experts to came and supported the teams in brainstorming around ideas and thinking critically about the possible solutions: Toomas Haidak (Head of transport development & investment department @ Ministry of Economic Affairs and Communications), Ott Pärna (CEO @ Estonian Investment Corporation Ltd.), Teele Pehk (Urbanist @ Linnalabor), Rasmus Rask (CEO, Founder @ La Muu, Founder @ Uuskasutuskeskus), Helen Sildna (Founder & Director @ Tallinn Music Week), Anto Liivat (Social Democratic Party), Rainer Vakra (Member of Parliament), Andres Susi (Garage48 Mentor & Moderator).
We had 23 ideas pitched in the beginning of the event and 12 of them presented by the end of the day possible solutions:
  1. Open Data - Making Data open is not enough, it has to be made more usable. Making a committee or agency who will look into what data is out there and making it possible for citizens to use it. Agency -> empower people to use it -> profit for both companies and city government
  2. Active open spaces in Tallinn - Mapping out areas where we aren’t using their full potential. Something for everybody: playrooms for both adults and children; comfortable sitting areas; equipment for actively communicating with each other etc.
  3. Tallinn - Compact City - A formalised process to manage things in Tallinn. Lets use SCRUM method and implement in city government.
  4. Teacher Exchange/ Home learning - Uber for teachers to help with home learning and to have exchange program between schools. Review & feedback based platform.
  5. Mobility app for children - 86% of children in schools don't move actively enough to stay healthy. E-School add-on function (integration with existing fitness/activity tracking solutions) to motivate children to move more and to show near by training centres. 
  6. Public transport infrastructure usability - Innovating how the system of buslines numbers match their destinations and routes. Should create interest around the discussion where the busses should start and end and what their routes should be. 2 types of lines: 1) from city centre to the suburb 2) from suburb to other suburb etc.
  7. MoleQL - Chemical reactions are difficult to learn. A mobile app to teach school children chemistry.
  8. What to do with my stuff app - ReUse.me - Reuse packages and motivate citizens by giving them citizen points. 
  9. Green Tallinn - Tallinn which would really be green. Healthy soul in a healthy Tallinn citizen. To change certain parts of the city totally car-free. 
  10. Safe injection points - To reduce the crimes related to drug addiction. Rehabilitation of these people is currently fragmented. Most important thing is to create a campaign that helps people understand that drug addiction is not someone else’s problem.
  11. Pop-up family cafes - Workshops, counselling & support given to both parents and children in pop-up cafes. 
  12. Interactive bicycles - Smart dummy bikes in public spaces. Waiting for a bus you start cycling. Earning bonus points. Earning citizen points to use in partner shops.
 

Kommentaare ei ole: