21. november 2011

Uus võlanõustamise infotelefon

Tunnen Üllet juba palju aastaid ja hindan tema töösse pühendumist kõgelt. Ta on suure südamega ning sotsiaaltöötajana valutab südant töörahva muredes. Ta rääkis mulle oma plaanidest ja mina omadest kogemustest kiitsin takka ja otetasin seda väärt ideed, sest igapäevaselt puutun oma töös kokku puuetega inimeste sotsiaalnõustamisega. Kui on teadjaid tarku ja kogemustega sotsiaaltöötajaid, siis peaks nende tööd märkama, väärtustama ja tasustama, sest raskustesse sattunud inimestele tuleb nõu anda ja toetada. See infotelefon on väärt tegu. Rein Sikku poolt kirjutatud artikkel on 21.11.11 Eesti Päevalehest.

TÄISMAHUS: Ülle Schmidti telefoninõu teeb võlgnikule pai

Missioon: õblukese naisterahva õlul on tuhande võla koorem, mure ja valu, aga Ülle Schmidt ei väsi aitamast. Telefon laual lööb värisema. Ülle Schmidti silmisse tuleb asjalik pilk, et vastu võtta uus murekoorem. „Tere, võlanõustaja kuuleb,” ütleb ta sõbralikult. Võib-olla on see murelikule võlgnikule esimene kord, kui talle sõnadega pai tehakse, mitte ei nõuta karmilt raha tagasi. Järgnev jutt käib vene keeles. „Kas olete pangaga kontakti võtnud? Jaa, ma kuulan teid, rääkige, kui suur on summa.” Pastapliiats kirjutab paar rida, nõustaja silmad teevad ringi. „Hea, et rääkinud olete, aga kirjutage panka, pakkuge oma variandid… Ei, mitte tellerile, kirjutage panga juhtkonnale, siis jääb jälg teie ettepanekutest.” Pastapliiats laskub kirjaridade kohale. Nõustaja sulgeb silmad ja jätkab uue veenva hooga. „Kirjutage… Ka venekeelsed kirjad võivad olla, needki loetakse läbi… Ja jätke ka endale koopia, et saaksite tõestada: tunnete võla vastu huvi. Peagi on teie linnas tasuta juriidilised konsultatsioonid, minge kindlasti kohale…” Nõustaja kuulab, noogutab, kuulab. Veel üks murekoorem, võib-olla tuhande esimene, maandub ta õlgadele.

Kõigini ei jõua. Kui Eestis hakatakse kunagi kirjutama võlanõustamise ajalugu, siis on Ülle Schmidt ja Terje Lääts seal kindlasti kuldsete tähtedega sees. Just nemad astusid esimestena võlaorjusse langenute kaitseks välja. See oli masu eel, siis kui enamik pidas kiirlaenuohvreid pehmelt öeldes lumpeniks. Nüüd on mõistetud: võlaorjusse võib sattuda igaüks, kui halb saatus üle läve astub. Asi ei pea olema sugugi ainult kiirlaenudes, vaid näiteks ka rahanappuse tõttu tasumata korteriüüris. „Samas võiks inimene kirjutada oma kohtutäiturile avalduse, et võlaosade tasumise järel jääks talle ikkagi kätte miinimumpalk,” pakub nõustaja ühe lahenduse. Paraku satuvad kohtutäiturite, inkassofirmade ja pangalaadsete asutuste haardesse jäänud inimesed pigem paanikasse kui asuvad pidama asjalikke läbirääkimisi laenu kustutamiseks.

Tasku arvelt. „Saime aru, et hoolimata Eesti 25-st tasuta võlanõustamise kohast on meile vaja ka anonüümset infotelefoni, kuhu inimene võiks murega helistada,” räägib Schmidt. Telefon laual lööb värisema. Nõustaja haarab pastapliiatsi. Vastab vene keeles. Veidi hiljem eesti keeles. „Rääkige ühistuga läbi… Pakkuge välja graafik… Peaasi, et te kontakti ei kaotaks.” Veidi hiljem ajakirjanikule: „Olen töötanud nii vanglas kui ka sotsiaalabis ja ju vist oskan seetõttu mõista, aga samas ka mured seejärel unustada, muidu ei jõuaks sellist koormat kanda.” Mis edasi? Kas võlanõustamine võiks otsa saada? Nii uurin. „Ju tuleb meil õppida elama koos võlgadega. Üritan julgustada inimesi oma võlgadega tegelema, isegi siis, kui ees ootab pankrot või võlgade aegumine kümne aasta jooksul. Teha on palju. Näiteks peaks olema võlanõustaja iga 40 000 inimese kohta, näiteks Tallinnas kümme. Aga on 2,5. Soomes ei tohi kiirlaenufirmad teha öösiti ülekandeid. Ja hommikul on laenajal võimalik öösel võetud laenust ka loobuda. Aga meil tegutsevad mõned samad firmad kui Soomes, kuid reeglid on hoopis teised…” räägib Ülle Schmidt, kuni telefon hakkab uuesti huugama. Esialgu on võlanõustajail kavas hoida infotelefoni töös aastavahetuseni, tehes seda tasuta, et mitte öelda: ise peale makstes. Nad on tänulikud vabatahtlikele abilistele, kes kodulehe tegid. Aasta lõpuks peaks selguma, kas võlgnikele antav omakasupüüdmatu abi leiab finantseerijaid või mitte. Esimesel kahel nõustamiskorral on vastu võetud veerandsaja võlgniku kõned. 

Võlanõustajate infotelefon. MTÜ Võlanõustajad eestvedajad Terje Lääts ja Ülle Schmidt panid eelmisel nädalal käima infotelefoni numbriga 5800 1471, mis aitab võlgadega kimpus olevaid inimesi kaks korda nädalas: teisipäeviti kella 16–19 ja reedeti kella 12–15. Võlanõustajatega saab ühendust e-posti teel volanoustajad@hotmail.com, valminud on koduleht www.volanoustajad.eu. Võlgadesse sattunu saab telefonitsi nõu, mida võlamurede puhul esimeste sammudena ette võtta ja kuhu pöörduda põhjalikumaks tasuta nõustamiseks. Vastatakse nii eesti kui ka vene keeles.

Kommentaare ei ole: