19. september 2010

Kuressaares kaardistamas ja infopäevast ka 16.09.2010

Neljapäeval, 16.septembril sõitsime Tallinnast Virtsu ja sealt praamiga Kuivastusse. Merel oi piske torm, nii suur, et viskas laeva peal laine üle meie auto katuse. Mõnus oli loksuda, sest ülesõit kestab ju vaevu pool tunnikest. Tööreisi eesmärk oli koos Arko ja riga Saaremaal kaardistada Tallinna Tehnikaülikooli Kuressaare Kolledzi õppehooned.

Eesti Liikumispuudega Inimeste Liit korraldas Saaremaa inimestele infopäeva „Puuetega inimeste aktiveerimine tööturul ning motiveerimine ettevõtlusega tegelemiseks Kuressaares Saaremaa Puuetega Inime s te Kojas, Pikk 39. Infopäeva ju htis Samuel Go lomb, keda kohata on alati ositiivne elam us. Infopäev a lgas kella 11.00. Kuulasime esimesed ettekanded ära ja läksime ligipääsetavust kaardistama Saare maal. Selgus, et kohtumiseks oli kokkulepitud 2. korrus Rootsi täna 7. Kui kohal olime, siis kutsus Arko esindaja nimega Jaanis alla ja se l ajal kui Jüri ja Arko ratastoolis õues istusid, kaardistasin, mõõtsin ja pildistasin mina 2. korrust ning hoonet. Pärast läksime teise õppehoonesse, mis asus Kohtu tänaval. Kui ligipääsetavuse kaardistustöö tehtud sai, siis läksime restorani kohvi jooma ja kooki sööma. Pärast liitusime taas infopäevaga.

Tööturuteenuste tutvustus Kaie Lepp, Saaremaa osakonna juhataja ja rääkis puudega inimestele ja töövõimetuspensionäridele mõeldud teenused, sh koolitused ja praktika. Teenused tööandjatele puudega inimese või töövõimetuspensionäri töölevõtmisel. Tööpakkumiste vahendamine. Piret Pihel, kes on Saaremaa Ettevõtluse Edendamise Sihtasutuse (SEES) juhataja, tutvustus sihtasutuse põhimõtteid ning toetamise võimalusi ettevõtlusega alustamiseks. Ratastoolis ettevõtja Jüri Heinlaid on OÜ Sakadak omanik selgitas ettevõtlusega tegutseva puudega inimese edust, kaasnevatest raskustest. Aili Priske, OÜ Saaremaa Lihatööstuse personalijuht rääkis tööandjana puudega inimestele tööpakkumisest. SA Archimedes Programm PRIMUS tutvustus Inga Kukk, kes on koordinaator üliõpilaste tugiteenuste alal. Kohalviibijad said teada kõrghariduse omandamisest, täiend- ja ümberõppest, tugiteenustest puudega üliõpilastele kõrgkoolides. Lea Pool, kes oli Saare Maavalitsuse haridus- ja sotsiaalosakonna nõunik, tutvustas riiklikke ja kohalike omavalitsuste sotsiaalteenuseid ja -toetuseid puuetega inimestele.

Pean tõdema, et jutt oli üsna ümmargune ja räägiti rohkem teemal, kes on puudega inimene ja milliseid teenuseid maakonnas ja vallavalitsustes osutatakse. Sain teada, et Saare maakonnas elab 3774 puuetega inimest (2009 - 3569), mis moodustab elanikkonnast 10,5 %. „Probleemidena toodi välja: puuetega inimeste haridus, tööhõive, teenused (abivahendid ja rehabilitatsioon jne) ühiskonna teadlikkus puuetega inimestega seotud teemadest, sh tolerantsusest, hirmudest, hoiakutest ja eelarvamustest“, rääkis Lea Pool. Veel kuulsime, et kaasatus ja puuetega inimeste madal aktiivsus on kitsaskohtadeks. Minu küsimusele, kui palju on Saaremaa tööealisi liikumispuudega inimesi hooldekodudes, sain vastuse, et meil on seal eakad inimesed, sest noored elavad kodus, hooldekoduteenuse tasu on kõrge. Sõmeru hooldekodus on 460 inimest üle Eesti ja Kuressaare väikelastekodus. Nokk kinni, saba lahti. Korraldajad kogusid tagasisidelehti ning 8 infopäeva projekt jätkus järgmisel päeval Haapsalus.

Kokkuvõttes oli päris pingerikast koolituspäev, sest Auli Lõoke tutvustas veel õhtupoolikul Eesti Liikumispuudega Inimeste Liidu tegevust ja Jüri Järve, Arko Vool ja mina kaasarvatud tutvustasime liikumisvabaduse projekti ning toimus arutelu liikumistakistustest Kuressaare linna tänavatel, põhikoolides, gümnaasiumides ja kutsekoolis. Läbirääimiste tulemusena jõudsime järeldusele, et Kuresaare linnas on vajalik projekti ligipääsetavuse osas.

Õhtul külastasime veel Saaremaa Invaühingut ja nende pisike maja oli nagu vanaema juures kauges lapsepõlves. Küünlatule ja kaminatule valges sõime maitsvat õhtusööki, vahetasime muljeid ja kiitsime pererahvast, kes vanast majast selle suvega hubase ja mõnusa pesa oma liikmetele on sisustanud ja renoveerinud. Armas oli kohata neid sooju saareinimesi, kes nii elurõõmsad ja mõnusad suhtlejad on. Hilisõhtul võtsime suuna mandri poole ja läbi Saaremaa jõudsime Muhusse, kus minu ema lapsepõlve rajad ning siis olimegi juba õhtusel kella 9sel praamil. Vihma hakkas sadama ja kojuj jõudsime pooltunnikest enne südaööd. Päev täis elamusi ja toredaid kokkusaamisi.