8. oktoober 2011

Töölähetus Soome Toimiva Kotisse

Reedel, 7. oktoobril käisin töölähetuses Soomes, mille korralda Tallinna Sotsiaal- ja Tervishoiuamet, eesotsas peaspetsialist pr Malle Ojamaa korraldusel sotsiaaltöötajatega komandeeringus  Helsinki linnas ja meid oli kokku 16 inimest. Laev hommikul kõikus päris mõnusasti, kohapeal käisime Toimivas kotis, mis on loodud Helsingi linnavalitsuse toel 1998.aastal eesmärgiga pakkuda inimestele oskusi barjäärideta eluks - igale eale, erinevate puuetega ja erivajadustega inimestele ning neile spetsialistide võrgustikule, kes oma töös nendega kokku puutuvad.
Vaatasime korterikohandamist näidiskorterites ning tutvusime uute abivahenditega, mis muudavad elu barjääride vabaks. Ma oli ennem ka palju näinud aga mõned olid uudistooted ja päris huvitavad, Näiteks oli uksesilm vaegnägijale, kus vaatajale ilmus pilt nagu fotoaparaadis, mis võimaldas paremini näha ukse taga seisjat, kuulmispuudega ja nõrga häälega inimeste abivahendeid ja sellised telefone  ja puutetundlikku arvutiekraani näidati, kus nupuvajutusega tuttava näoga pildile või arstiklahvile sai eakas helistada kiirklahviga, kuhu vaja. Samas oli ka lauatelefon, kuhu sisse käis sim-kaart, mis toimus mobiilina aga kujult oli nagu lauatelefon, kasutamiseks ikka neile, kes mobiiliga toimetama ei õpi ja soovivad ikka telefonitoru peos hoida. Saime küsida ja teada, et kortereid kohandatakse tööealistele meditsiinilistel näidustustel ja eakatele pigem pakutakse meie mõistes sotsiaalkortereid koos toimivate lisateenustega.  Abivahendeid saab kohapeal proovida ja nendega tutvuda ja siis suunatakse inimene oma elukohajärgsesse sotsiaalosakonda ning sealt kaudu toimib tasuta laenutud. Kui inimene abivahendit ei vaja, siis ta tagastab selle firmasse. Need eakad, kes vajavad abivahendeid seoses vanadusega, saavad pöörduda abivahendifirmasse ja laenutada endale abivahendeid. Naljaks oli see, et pampersid on soome keele vaibad, meil mähkmed. Naera puruks, sest soome keel on nii loogiline aga samas nii naljakas.Näidiskorterid olid sellised, kus elaks isegi, puldiga sai liigutada kardinaid, valgustust ja avada aknaid. Põrandas olid andurid, mis reageerisid inimese liikumisele toas. Kõik oli nii ilus, prakitline ja turvaline. Köögitasapindasid sai liigutada, Ekspositsiooni vahetatakse mõne aasta järel. Samas igal aastal valitakse teema järgnevaks aastaks, mida on enim küsitud. väljas olid treeningvahendid, kokkukekeratav ratastooitee, 2 esirattaga rulaator, millega takistusi ületada.  Magamistoad, elutuba ja köögid olid prakitilsed ja veranda oli ka sisustatud. Soomes on selliseid näidis kodisid mitmeid ja neid külaastavad lisaks puuetega inimestele ka grupid, kes oma töötajatele koolitusi tellivad. Probleemiks oli sealgi, et abivajaid eakaid sotsiaalmajadesse on rohkem, kui kortereid.

Sotsiaaltöötajate seltskond oli tore ja koos sõitsime pärast linnaliinibussiga linna raudteejaama juurde. Seal hargnesime ja läksime shoppama. Mina muud peale söödava saiakese ei ostnudki. Stockmannis olid hullud päevad ja rahvast palju, H and Mis käisime ka aga ostude sooritamiseks asi ei läinud. Homme üritan pilte üles panna.  Koos harrastasime kiirkõndi vihmasajus ja tormituultes harrastasime sadamasse. Terminalis oli nii palju rahvast ja suur Tallinki laev oli välja müüdud. Ju tulid kalevipojad koju. Poes käisin kummikomme ostmas lastele ja sabad kassades olid sellised pikad,  et varem pole sellist rahvahulka minu silmad näinudki. Kodutee läks õõtsudes ja vesteldes. Sadamasse tuli Arko vastu ja see oli hea. Saigi koju.Pilte näeb siit.