Nüüd siis on uus määrus mõned päevad kehtinud ja inimesed on saanud kordades suuremaid arveid puuetega lastele abivahendite üürimise eest. Siiani räägiti, et olukord muutub paremaks, abivahendid kättesaadavamaks, laieneb valikuvõimalus erinevate firmade vahel ja kaovad pikad järjekorrad. Sellest saime lugeda, et tööealistele puuetega inimestele hakatakse abivahendeid pakkuma euroliidu rahade eest ja olukord muutub kordades paremaks.
Tundub, et tavalistele abivahendeid kasutavatele puuetega ja püsiva töövõimetusega inimestele (loe: sihtrühmale) ei räägitud, et suurenevad abivahendite hinnad ja protsendid, sest tundub, et selles peitubki kokkuhoid puuetega inimeste arvelt. Nüüd on OÜ Invaru saatnud 30 eurose arve aseme 118 eurose arve jaanuari kuuks abivahendite üürimise eest. Lapsevanematel tekib õigustatud küsimus, et millest selline hüppeline pea 4 kordne hinnatõus? Kas võib tekkida olukord, kus vanemad ja puuetega inimesed tagastavad abivahendifirmadele oma ratastoolid, poti- ja duššitoolid, seisulauad, tugiraamid jne, sest pole suutelised küsitud üürihinda maksma. Tundub, et siis puuetega inimeste olukord ja elukvaliteet mitte ei parane vaid hääbub. Tekib küsimus, et kas jäi midagi tegemata neil, kes seda süsteemimuutmist ja määrust koostasid või oleks pidanud rakendama testperioodi?
Samas kui suurendatakse kliendi omaosaluse protsente ja kinnitatakse toodetele piirhinnad, siis seda muutust (kulu) suudab igaüks välja arvutada, et kui palju peab inimene mingi summa suurenemisel ja riigipoolse protsendi langemisel juurde maksma. Praegu tundub olevat nii, et see kõik on vaja tarbijal ehk kliendil omast taskust kinni maksta. Tõenäoliselt on see paljude jaoks erimenetlus ja vajalik pöörduda SKA poole.
Tundub, et tavalistele abivahendeid kasutavatele puuetega ja püsiva töövõimetusega inimestele (loe: sihtrühmale) ei räägitud, et suurenevad abivahendite hinnad ja protsendid, sest tundub, et selles peitubki kokkuhoid puuetega inimeste arvelt. Nüüd on OÜ Invaru saatnud 30 eurose arve aseme 118 eurose arve jaanuari kuuks abivahendite üürimise eest. Lapsevanematel tekib õigustatud küsimus, et millest selline hüppeline pea 4 kordne hinnatõus? Kas võib tekkida olukord, kus vanemad ja puuetega inimesed tagastavad abivahendifirmadele oma ratastoolid, poti- ja duššitoolid, seisulauad, tugiraamid jne, sest pole suutelised küsitud üürihinda maksma. Tundub, et siis puuetega inimeste olukord ja elukvaliteet mitte ei parane vaid hääbub. Tekib küsimus, et kas jäi midagi tegemata neil, kes seda süsteemimuutmist ja määrust koostasid või oleks pidanud rakendama testperioodi?
Samas kui suurendatakse kliendi omaosaluse protsente ja kinnitatakse toodetele piirhinnad, siis seda muutust (kulu) suudab igaüks välja arvutada, et kui palju peab inimene mingi summa suurenemisel ja riigipoolse protsendi langemisel juurde maksma. Praegu tundub olevat nii, et see kõik on vaja tarbijal ehk kliendil omast taskust kinni maksta. Tõenäoliselt on see paljude jaoks erimenetlus ja vajalik pöörduda SKA poole.
Kumb siiski on soodsam kas ost või üürimine? Lugedes uut määrust selgub, et abivahendeid saadki uue süsteemi alusel üürida, mitte osta. Aga paljud vajavadki individuaalselt, kohandatud ja tellitud erivahendit (nt ratastooli koos paljude lisadega) ning need siis on kõik sotsiaalkindlustusameti erimenetlused. Elame, näeme.
Ma arvan, et seda peavad selgitamanii abivahendifirmad, sotsiaalministeerium kui ka määruse koostajad. Praegu soovitab minister Tsahkna jätta arve tasumata ja pöörduda nende või sotsiaalkindlustusameti poole. Palju segadust uue süsteemi puhul ja aja ja närvikulu tarbijatel. Järgnev artikkel on
Tsahkna: sotsiaalkindlustusamet peab jama kiiresti likvideerima
Kui inimestele on laekunud abivahendi ostmise või üürimise eest oodatust suurem arve, siis sotsiaalminister Margus Tsahkna sõnul ei pea nad suuremat arvet maksma.
«Lapsevanemad ei pea tasuma senisest suuremaid arveid abivahendite eest. Vabandan tekkinud segaduse pärast,» teatas sotsiaalminister Margus Tsahkna. Tänane Postimees kirjutas, kuidas paljud puudega laste vanemad said senisest märksa suurema rendiarve lastele hädavajalike abivahendite eest.
«Sotsiaalkindlustusamet peab tekkinud jama kiiremas korras lahendama. Nagu ikka, tuleneb enamik probleeme puudulikust suhtlemisest ja siin on kõvasti arenguruumi ning võtame selle käsile,» ütles minister. Ta selgitas, et reformi eesmärgiks oli, et kõik saaksid neile vajamineva abivahendi ega peaks kuude kaupa ootama uue rahastuse algust. Selleks suurenes abivahendite eelarve käesoleval aastal 2,4 miljoni euro võrra. «Mingit hinnatõusu ei tule, pigem peaksid hinnad valikuvõimaluste tekke tulemusel langema ning üles kerkinud olukord näitab selgelt, kui läbipaistmatu on siiani süsteem olnud. See peab muutuma,» kinnitas sotsiaalminister.
Tänahommikuse seisuga oli sotsiaalkindlustusametisse (SKA) pöördunud 24 inimest, kellele oli Invaru OÜ saatnud ootamatult suure abivahendi arve. Probleem võib puudutada ligikaudu kahtesadat inimest, kellega amet võtab viivitamatult ise ühendust. «Kui amet pole veel jõudnud ühendust võtta, palume ise teavitada neid suurema arve laekumisest. Sotsiaalkindlustusamet võtab kõik laekunud juhtumid erimenetluse alla ja lahendab need lähiajal,» lubas minister.
Käesoleva aasta 1. jaanuarist käivitus uus sotsiaalsete abivahendite müümise ja rentimise korraldus. Määruse eesmärk oli teha abivahendite süsteem senisest lihtsamaks ja läbipaistvamaks. «Invaru OÜ poolt tehtud ühepoolne hinnatõstmine on märk sellest, kui läbipaistmatu oli süsteem enne,» ütles minister. Uus korraldus annab inimestele valikuvõimaluse erinevate pakkujate vahel. See tähendab, et inimene saab abivahendeid osta kõikidest abivahendeid pakkuvatest firmadest, lähtuvalt sellest, kes pakub parimat hinda, teenusekvaliteeti jms.
Nädala jooksul leitakse lahendus, kas inimesele laekunud arve vahe kompenseerida või pakkuda talle mõni soodsam võimalus.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar