Tänan kõiki ettepanekekute tegijaid, küsitlusele vastajaid
ja taksojuhte, dispetsereid ja juhtkonda Tallinna Sotsiaal- ja
Tervishoiuametist, Tulika Taksost, Termaki Autopargist ja ka taksokomisjoni
liikmeid. Teie kaasabil saame parandada teenuse kvaliteeti ja lahendada
probleeme. Ainus mille vastu me ei saa on see, et suureneb invatakso
kasutajate arv (2 viimase aastaga 35%), mis toob kaasa suurema töökoormuse
meile kõigile. Olete endiselt abivalmid, koostöövalmis ja kannatlikud meie
klientide soovide täitmisel ja teenindamisel.
Lühikokkuvõte invatakso teenuse uurimusest 2012. aastal.
Invatakso eesmärk on parandada puuetega inimeste
elukvaliteeti, avardada nende võimalusi ühiskonnas toimetulekuks ja võimaldada
juurdepääs üldistele avalikele teenustele. Puuetega inimestel on invatakso
vajadus põhjendatud, sest liikumis- ja nägemispuudega inimestel on raskusi
tavatranspordi kasutamisega ja ühistranspordi kasutamine tekitab probleeme
ligipääsetavuse ja vahemaa või kauguse tõttu, mis jääb peatuste ja kodu või
asutuste vahele. Praeguse rahastuse juures ei taga invatakso limiit teenuse
kättesaadavust, sest inimeste vajadused on oluliselt suuremad.
Tallinna Puuetega Inimeste Koda koordineerib
invastaksoteenust alates 1998.aastast. Puuetega inimesi oli Tallinnas 1.01.2012
seisuga 23 898 inimest, sh sügava ja raske puudega 15 333 inimest. Invateenuse
kasutamise võimalus oli 1.detsembri 2012.a. seisuga 1182 kliendil ehk 7,7%
sügava ja raske puudega elanikest (2011 – 989, 2010 – 927; 2009 – 865, 2008 –
825, 2007 – 639). Vanim invatakso kasutaja on 97-aastane naine ja noorim 3-aastane
tüdruk. Viimase aastaga on suurenenud teenuse kasutajate arv 19,5% (2011 -
14,3%) võrra ja uusi invatakso kasutajaid on lisandunud 161, sh 59 eakat (2011
- 65), 81 (2011 – 71) tööealist ja 21 puudega last (2011 - 10).
Ratastoolikasutajaid lisandus 48 isikut. Tulika Takso AS invataksot kasutab 971
klienti ja Termaki Autopargi AS ratastoolibussi invatakso teenust 211 klienti.
Töötavate ratastoolikasutajate invatranspordi teenust tööle saamiseks kasutas
11 inimest.
Rahulolu küsitlust viimbe läbi 11. korda ja seetõttu on
uurimuse tulemused võrreldavad eelmiste aastate tulemustega. Valimisse kuulus
iga 11. invatakso magnetkaardi kasutaja. Uurimuse analüüs on tehtud 2012. aasta
oktoobris-novembris Tallinna invataksoteenuse klientidelt tagastatud
ankeetküsitluse põhjal, mille tulemusena 116-st saadetud ankeedist laekus
täidetuna 67, mis teeb vastanute aktiivsuseks 57,8%.
Ankeetküsitlus oli kirjalik ja vastamine vabatahtlik, kuid
vastajate arv oli oluliselt suurem- 67 (2011 – 76, 2010 – 42; 2009 – 48, 2008 –
64 ja 2007 – 46). Vastajatest olid 58,2% naised ja 41,8% mehed, vanuseline
koosseis jagunes: kuni 15- aastastaseid oli 4,8%, 16-64-aastaseid oli 40,3% ja
üle 65-aastaseid 54,9%.
Küsitlusest selgus, et rahuololu invatakso teenuse
kasutamisega on tõusnud 100%ni (2011 – 96%, 2010 – 100%; 2009 –
97,9%, 2008 – 93,9%), sest teenuse kasutamisega rahuolematiud ei olnud (2011 –
4%, 2010 – 0%; 2009 – 2,1%, 2008 – 6,1%).
Dispetšerite teenindamisega oli rahulolu 98,5% (2011 - 96%,
2010 – 100%; 2009 – 100%, 2008 – 96,9%) ja mitte rahul kliente oli 1,5%, (2011
- 4%, 2010 – 0%; 2009 – 0%, 2008 – 3,1%, 2007 - 4,3%).
Taksoteenuse koordineerimisega, st Tallinna Puuetega
Inimeste Koja tööga olid 65 vastajast rahul 64 vastajat, seega 98,4% (2011 -
91,5%, 2010 - 97,5%; 2009 – 100%, 2008 – 93,8%) vastas jaatavalt ja
rahulolematuid oli 1 vastajat ehk 1,5% (2011 – 8,1%, 2010 - 2,5%; 2009 –
0%, 2008 - 6,2%). Kui üldiselt ollakse invatakso teenuse kvaliteediga
rahul, siis üles on kerkinud probleem invatakso teenuse rahastusega, sest
vajadus on kordi suurem kui limiit ja oleme seda Tallinna Linnavalitsusele
korduvalt taotlusi esitanud. Paraku suureneb klientide arv ja taksofirmad
tõstavad hinda ja nii on taksokasutajate vajadused ebapiisavad. Vajalik on
invatakso eelarve suurendamine, mis vastaks klientide tegelikele
transpordivajadustele, sest oma pahameele suunavad kliendid koordineerijale.
Tallinna Puuetega Inimeste Kojal on aastaid olnud heal
tasemel koostöö ja infovahetus (koosolekud, nõupidamised, ümarlauad jmt) nii
Tallinna Sotsiaal- ja Tervishoiuameti ja linnaosa valitsuste sotsiaaltöötajate
vahel.
Ettepanekud klientidelt, koordineerijalt ja vastajatelt:
1)
Tagada informeeritus ja abivajajate teadlikkuse suurenemine, nt infomaterajlid,
infopäevad, nõustamisteenused, infolistid jmt;
2)
Viia tasakaalu sihtrühma (raske ja sügava liikumis-, nägemis- ja liitpuudega
isikutele) suurenemisel ka invatakso eelarvet, planeerides klientide arvu
kasvugaseoses eelarvesse lisarahastust;
3)
Suurendada talvekuudel (novembrist – märtsini) invatakso limiiti väiketakso
kasutajatel 32 eurolt 52 euroni, mis oli eelnevatel aastatel võõiuamlik ja
Termaki ratastoolibusii klientidelt 8 sõidult 14 sõidule ehk 143,2 eurolt
250,60 euroni;
4)
Kuna taksokaardiga tellijaid numbril 612 0030 on nii palju ja number on tihti
hõivatud, siis palume kasutusse võtta lisanumber või suunata hõivatud
telefoninumbri korral kõne järgmisele dispetserile;
5)
Lubada taskodel klientide juurde sõitmiseks kasutada bussiradasid, sest praegu
on ooteajad veninud pikaks seoses klientide juurde sõitmisel, sest takosd
seisavad ummikutes;
6)
2013.aastast rakendub Tallinnas linnakodanikele tasuta ühistransport, kuid
invataksokasutajad (eriti ratastoolis inimesed) ei ole võimelised oma puude
tõttu ühistransporti kasutama;
7)
Kui limiit on nii väike, millest saab sõita väiketaksoga 3 – 4 sõitu kuus ja
ratastooli taksoga 8 pooletunnilist sõitu kuus, siis võiks tekitada nt 5%lise
reservi, millest linnaosa saaks lisavajaduseks talonge eraldada avalduste
alusel;
8)
Koolitada juurde invataksojuhte ja suurendada ratastooli taksode arvu, sest
praegu on kliente, kes ei saa neile sobival ajal tellimust anda, sest ajad on
ka ette tellimisel täis;
9)
Suurendada klientide sotsiaaltranspordi võimalust linnaosade elektriautode
kaasabil, sest kui klient ei ole ratastooli kasutaja, siis on teda võimalik
arsti juurde viia kohaliku omavalitsuse töötaja elektriautodega;
10) Toetada
poeringi käivitamist kord nädalas, et Põhja-Tallinna 3 sotsiaalmaja elanikud
saaksid ligipääsu avalikele teenustele, sh apteeki, kauplusesse, panka jmt;
11) Jätkata
koostööd Tallinna linnavlitse ametite, linnaosa valitsuste sotsiaalhoolekande
osakondade, töötukassa, haiglate jt valdkonna asutustega, mis tagab klientide
parema kvaliteediga teenuste kättesaadavuse.
Tänan kõiki vastajaid, taksokomisjoni liikmeid Tallinna
Sotsiaal- ja Tervishoiuameti spetsialiste ja linnaosade puuetega inimeste
spetsialiste meeldiva koostöö ja aktiivse osavõtu eest!
Uurimusega on võimalik tutvuda ja need edastatakse
järgmiselt:
1)
teenuse finantseerijale - Tallinna Sotsiaal- ja Tervishoiuametile;
2)
teenust osutavatele taksofirmadele - Tulika Takso ja Termaki Autopark;
3)
TPIK kodulehele – www.tallinnakoda.ee
> trükised ja materjalid > uurimus 2012.a.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar