10. juuni 2009

Võlanõustaja on abiks hättasattunuile

Aga ta ei maksa sinu makse ega anna sulle raha. Oma olukorrast paremaks ülevaate saamisel on abiks nad igati. Kuigi jah kergem on ennetada korteri tagatiseks panemist ja laenu võtmist.

Ajalehe Pealinn uudis, 8. juuni 2009
Tasuta võlanõustaja hakkab tööle otse linna südames

Et võlanõustaja abi vajab järjest rohkem inimesi, jagatakse nüüd
asjakohaseid tasuta nõuandeid ka linnavalitsuse teenindussaalis.

Tarbijakaitsekonsultant Ene Mändlo nõustab võlglasi infosaali lahtiolekuaegadel nö elava järjekorra alusel. «Meie juurde tasub tulla, kui ei suuda enam võlgu tasuda või on juba inkassofirma ukse taga,» ütles Mändlo. «Võib tulla ka siis, kui võlgu veel ei ole, aga varitseb oht, et laenumaksete tasumisega tekib raskusi. Meie saame anda nõu, mida ja kuidas edasi teha.»

Kuigi võlanõustaja ei võta kelleltki võlgu ära ja raha ei jaga, saab temalt mõnikord abi, mille peale ise tulla ei oska. Näiteks kui trahv tehti juba kolm aastat tagasi ja inimene suudab kohtule ära tõendada, et tal pole vahepealse aja jooksul olnud rahalist võimalust seda ära maksta, loetakse trahv aegunuks. Aga muidugi mitte sel juhul, kui inimene on trahvi tasumisest lihtsalt kõrvale hiilinud.

Lisaks linnavalitsuse infosaalile hakkab võlanõustaja tööle Lasnamäe linnaosa valitsuse ruumides. Kohale võib tulla esmaspäeviti kella 15-18 ja neljapäeval 9-12, soovitav on end eelnevalt registreerida telefonil 645 77 64. Tööd jätkavad võlanõustajad aadressil Tuulemaa 6 ja Akadeemia tee 34.

Probleemid kasvavad

Akadeemia tee võlanõustaja Ülle Schmidti sõnul on viimasel ajal tema juures abi otsimas käinud ligi sada inimest kuus, ja probleemid on tõsisemaks läinud. Samuti on töötuid rohkem «Üks töötu tuleb teise järel,» rääkis Schmidt. «Peaaegu pooled minu klientidest on töötud, lisandunud on just korterilaenu probleeme. Ühelt poolt pangad küll annavad laenupuhkust, aga kokkuvõttes võib asi hoopis kallimaks minna.»

Tallinna sotsiaaltöökeskuse osakonnajuhataja Eve Võrgu sõnul kasvas klientide arv hüppeliselt selle aasta veebruaris. Kui aastavahetuse paiku käis kuus keskmiselt 160-170 hädalist, siis veebruaris tuli neid kohale juba üle 250 ja märtsis ligi 300. «Veel aasta tagasi oli kõige sagedasem probleem SMS-laenud, nüüd aga on aktuaalseimaks saanud võlgnevused pankadele, sealhulgas BIG-ile,» selgitas Võrk.

Võlgnevus pangale tähendab tavaliselt raskusi eluasemelaenudega või on laen võetud eluaseme remontimiseks ning tagatiseks on pandud korter. Inimestele valmistavad muret tarbimislaenud, autoliisingud jm väikelaenutooted, aga hätta on jäädud ka kommunaalkulude ja elektriarvete tasumisega. SMS-laenude teema on langenud kolmandale kohale.
Võlanõustaja sõnul on kõige olulisem, et inimene ei peidaks probleemide
korral pead liiva all. «Tihti on inimesed hirmul ja teadmatuses,
kiirlaenufirmad mõnikord hirmutavad ja inimesed poevad peitu,» lausus
Schmidt. «Meie näitame kliendile, millised on tema valikud ja mida üks
või teine valik kaasa toob.»

Abilinnapea Jaanus Mutli sõnul annavad esmast võlanõu kõik
sotsiaalhoolekandeosakonnad. Kui sellest jääb väheks, suunatakse inimene
võlanõustaja juurde. Samas võib oma probleemiga tulla ka otse
võlanõustaja juurde. «Kuna raskustesse sattunud inimeste arv on viimasel
ajal oluliselt kasvanud ja järjekorrad võlanõustajate juurde olid juba
mitme nädala pikkused, otsustasime seda teenust laiendada,» ütles Mutli.
«Aga kuigi võlanõustaja on võlgnikule igati toeks, siis võlga ta ometi
ei maksa.»

Kommentaare ei ole: