Lisan Õpetejete lehe artikli siia
Hariduslikest erivajadustest: mõistetest, statistikast ja tulevikusuundumustest
Sõnapaar „hariduslik erivajadus” on muutunud igapäevase
keelekasutuse osaks ja ka rahvusvaheliselt omamoodi ametlikuks
terminiks, mida kiputakse erinevalt tõlgendama. Eri riikides
käsitletakse mõistet erinevalt. Üldine tendents on aga, et kui veel
kümmekond aastat tagasi seostusid sellega eelkõige puuded, siis nüüd
mõeldakse hariduslike erivajadustega õpilaste all kõiki, kel ühel või
teisel põhjusel on oht jääda kõrvale võimetekohasest haridusest.
Ka Eestis on jõutud kokkuleppele, et hariduslikku erivajadust
käsitatakse laia mõistena. On päris tavaline, et õigesti koostatud
õppekava puhul tekib ligikaudu viiendikul õpilastest õpingute vältel
takistusi või probleeme, mistõttu vajavad nad ajutist või pidevat
täiendavat toetust.
Põhikoolis on see igapäevane, et õpetajad kohandavad õpet klassis
vastavalt õpilaste võimetele ja erivajadustele. Eesti kool ja õpetajad
on saavutanud hariduslike erivajadustega õpilastega häid tulemusi. Kui
tosin aastat tagasi oli meil suur hulk õpilasi, kes ei täitnud
koolikohustust või jäeti klassikursust kordama, siis selles on olukord
tunduvalt paranenud. Ka PISA tulemused kinnitavad, et meie põhikoolides
tehakse suurepärast tööd õpilastega, kel mingitel põhjustel esinevad
õppetöös raskused. Aastast 2006 kuni aastani 2012 on probleemide hulk
vähenenud ning tippude arv tõusnud.
Kõikidest hariduslike erivajadustega õppuritest vajab vaid väike osa
väga spetsiifilist ja ressursimahukat eriõpet. Need on eelkõige raske
puudega või käitumishäiretega lapsed. Kui statistiliselt on Eestis
hariduslike erivajadustega õpilasi üldharidussüsteemis tervikuna ca
18%, siis tegelikult õppe eritingimusi vajavate laste osakaal on
sellest 4%. Eestis on raskemate hariduslike erivajadustega õpilastele
kujunenud välja eriõppe korraldus ja erikoolivõrk, kuhu riik plaanib
lähiaastatel investeerida, et seda korrastada.
Statistika võrdlemisel peab olema hoolikas
Eri maade hariduslike erivajadustega õpilaste statistika võrdlemine
ei ole veel eriti usaldusväärne, sest pole samasuguseid definitsioone
ning tihti mõõdetakse erinevaid asju. Seni ei ole OECD ega isegi Euroopa
eriõppe ja kaasava hariduse agentuuri liikmesriikide vahel jõutud
kokkuleppele, milliste määratluste alusel andmeid kogutakse. Moondunud
pilt tekib siis, kui mingeid statistilisi näitajaid kasutatakse
kontekstiväliselt. 17. jaanuari Õpetajate Lehes kirjutab Ene Mägi, et
liiga suur hariduslike erivajadustega õpilaste arv Eestis tekitab muret,
ja võrdleb meid Soomega.
Agentuuri ja rahvusvahelise võrdlusandmete fookuses on muidugi
eelkõige puudega õpilased ja nende kaasamine tavakooli. Euroopa
agentuuri viimaste andmete põhjal on Soomes eriõppe tingimusi vajavaid
hariduslike erivajadustega õpilasi 8%, Eestis 5,9%. Samas on Soome
lisanud kommentaari, et täiendavat tuge pakutakse veel 23%-le
õpilastest. Siinkohal tundub, et oleme Soomega üsna sarnased. Kurvem on
Eesti ja Soome võrdluspilt aga hoopiski siis, kui vaatleme raskemate
erivajadustega õpilaste eraldamist eakaaslastest või tavakooli klassi
kaasamist. Soomes on kaasatud 54% selliste erivajadustega õpilastest,
meil vaid 17%.
Olulisem on, et kõik õpilased saaksid oma arengus parimal viisil tuge
ning eriti see, et võimalikult paljud õpilased – ka puudega õpilased,
kel kodus on vajalikud tingimused – saaksid õppida elukohajärgses koolis
ja elada kodus.
Ideaalis terendub tulevikupilt, kus me ei pea õpilasi märgistama
kategooriate alusel hariduslike erivajadustega ja nn tavaõpilasteks,
vaid kõik õpilased moodustavad haridussüsteemis terviku ning vajadusel
saavad kõik need, kel õppimises mingid takistused või probleemid,
vajalikku abi ja tuge õpetajatelt või koolis töötavatelt
tugispetsialistidelt.
Haridus- ja teadusministeeriumis on töötatud välja hariduslike
erivajadustega õpilaste õppekorralduse kontseptsioon, mis määratleb
edasised arendussuundumused järgmiseks kaheksaks aastaks, et toetada
koole ja õpetajaid kõikide õppuritega toimetulekul.
Parimad lahendused sünnivad õpetajate ja tugispetsialistide koostöös
Nii nagu E. Mägi väidab, on logopeedi kui tugispetsialisti osatähtsus
tavakoolides võimendatud. Praegu on tavakoolides tõesti selline
olukord, et tugispetsialistidest töötab kõige enam logopeede.
Ajalooliselt on nii kujunenud, et Eesti eripedagoogika arenedes
koolitati pikki aastaid spetsialiste, kes said ühtlasi nii erikooli
õpetaja kui ka logopeedi kutse. Kuna eripedagoogi rolli tavakoolis ei
osatud tähtsustada ning lugemis- ja kirjutamisraskustega õpilastele oli
abi hädasti vaja, hakati tänuväärselt neid spetsialiste koolides
rakendama.
Sisuliselt tegelevadki tavakoolides töötavad logopeedid enamikul
juhtudel lugemis- ja kirjutamisraskuste korrigeerimisega. Ettevalmistuse
selleks on saanud ka kõik eripedagoogid. Tavakoolides õppivate
hariduslike erivajaduste õpilaste probleemid ja vajadused on aga
laiaulatuslikumad kui vaid logopeedilised. Seetõttu räägime komplekssest
eripedagoogilise abi vajadusest ja eripedagoogi rolli suurendamisest
koolides. Logopeedide osatähtsus on oluline eelkõige koolieelsetes
lasteasutustes ning raskete kõnepuuetega õpilaste puhul.
Hariduslike erivajadustega õpilaste toetamisel on lisaks
eripedagoogile oluline ka sotsiaalpedagoogi ja psühholoogi teenuse
kättesaadavus. Tuleb aga arvestada, et koolides töötavad
tugispetsialistid ei ole imeinimesed, kes suudavad kõik probleemid ise
lahendada. Lisaks täiendavale individuaalsele või rühmatööle hariduslike
erivajadustega õpilastega on vähemalt sama tähtis, et tugispetsialistid
ja õpetajad teeksid koostööd.
Arvestades Eesti demograafilist eripära, pole mõeldav, et kõikides
koolides töötaksid kohapeal kõik tugispetsialistid, sest paljudes
koolides on nii vähe õpilasi, et raske oleks isegi 0,1 koormust pakkuda.
Et pakkuda vajalikku nõustamisteenust, on loodud maakondlikud
õppenõustamiskeskused, mis keskenduvad eelkõige väiksematele koolidele,
mida on Eestis enamik. Järgmisest kooliaastast võtabki riik suurema
vastutuse teenuste mahu suurendamise, kvaliteedi arendamise ja keskuste
ülalpidamiskulude osas. Ühtlasi koordineeritakse maakondlike keskuste
kaudu kooli tasandi tugispetsialistide kättesaadavust väiksematele, kuni
350 õpilasega kohalikele omavalitsustele.
Endiselt jätkub ka vaidlus, et riik on kohalikele omavalitsustele
pannud uusi kohustusi ega täida kokkuleppeid. Selguse mõttes tuleb taas
korrata, et koolis töötavate tugispetsialistide rahastamine on olnud
kogu aeg koolipidaja kohustus. Sellisel moel on see kehtinud
üheksakümnendatest ning viimase seadusemuudatusega võttis just riik
juurde kohustusi seoses õppenõustamiskeskuste arendamisega.
Riigi kohustus on tagada koolidele võimalus tellida vajalikku
nõustamisteenust ning samas garanteerida spetsialistile täiskoormus.
Teine eesmärk on arendada nii õpetajate kui ka tugispetsialistide
professionaalset pädevust – sinna kavatsetakse panustada Euroopa
sotsiaalfondi uue perioodi rahast ja muudest välisvahenditest.
Veel jaanuari jooksul kuulutatakse välja Euroopa majanduspiirkonna
finantsmehhanismi programmi „Riskilapsed ja -noored” avatud taotlusvooru
„Kaasamine ja sekkumised haridussüsteemis” taotluskutse. Ka see aitab
arendada kaasavat hariduskorraldust ning suurendada koolide,
nõustamiskeskuste ja kohalike omavalitsuste töötajate suutlikkust
toetada hariduslike erivajadustega õpilasi.
Tellimine:
Postituse kommentaarid (Atom)
Kevadpuhkus Türgis 2
Tuba oli väga hea asukohaga, kõik mugavused ja ligipääsetavus ja kohandused ka Arko jaoks. Piisavalt ruumi rõdule pääsemiseks. Muideks kodus...
-
Tööraamatud ja tööstaaž. Sotsiaalkindlustusamet teatab, et pensionistaaž kujuneb sinu eluteel toimunud tegevustest, nagu õppimine, laste kas...
-
Sel nädalavahetusel käisimekoos Arko ja Ulrikaga Pärnus. Toimus Eesti Linatantsu festival, mis minu jaoks oli juba 8. korda. Algas tibutant...
-
15. päev - 6. 08.2013. Alustame sõitu kiirteel ja kiirus suureneb märgatavalt 50-80-130 km, sest teeremondi tõttu pole võimalik kiirteel pi...
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar