Info panen ka siia: Miks on vaja töövõimereformi?
- praegu pole terviklikku inimkeskset lähenemist vähenenud töövõimega inimeste tööle aitamiseks;
- soovime pakkuda igale inimesele soovide ja võimete kohast tööd;
- eestis on 99 400 on töövõimetuspensionäri –> süsteemi muutmata on kaheksa aasta pärast töövõimetuspensionäre 119 000;
- 63% mittetöötavatest töövõimetuspensionäridest tahab tööle minna;
- 68% tööandjatest on valmis tööle võtma töövõimetuspensionäri.
- spetsiaalsed töömeetmed erivajadustega inimeste tarvis;
- töökohtade kohaldamine;
- investeerime inimeste tervisesse:
- Rehabilitatsioon 2 mln € -> 6 mln €
- Abivahendid 1,8 mln € -> 2,9 mln €
Miks on vaja süsteemi muuta?
Kehtiva süsteemi probleemid:- killustatud korraldus inimese jaoks;
- vähenenud töövõimega inimesed ei pruugi saada sobivaid meetmeid tööle tagasipöördumiseks;
- töövõimetuse hindamine põhineb iganenud mudelitel;
- ennetustegevused on puudulikud;
- 10% tööealistest saab töövõimetusega seonduvat hüvitist (OECD keskmine on 6,6%).
- piirata süsteemi sisenemist;
- tunnustada tööandjate kohustusi;
- siduda hüvitise maksmise kohustus osalemisega aktiveerivates meetmetes (aktiivsusnõue);
- töö peab rahaliselt ära tasuma;
- eestis tagab töövõimetus oluliselt suurema sissetuleku kui töötus. Suund töötuse ja töövõimetuse ühte sulandamisele: „single working-age benefit“.
Reformi eesmärgid
- vähenenud töövõimega inimeste tööturule tagasitoomine ja sellega parema sissetuleku võimaldamine;
- töövõime kaotuse ennetamine ja inimese motiveerimine ühiskonnaelus aktiivne olema;
- abi osutamine tööandjale töökeskkonna parandamisel (töövõime kaotusega inimese tööl hoidmiseks ning tööle võtmiseks).
- Eesti Töötukassa korraldab:
- töövõime hindamist;
- toetuse maksmist;
- tööturuteenuste osutamist;
- rehabilitatsiooni ja abivahenditega seostamist.
- uus töövõime hindamise metoodika;
- pensioni asemel töövõimetoetus;
- aktiivsusnõuded neile kes saavad töötada;
- terviklik lähenemine: rehabilitatsioon, motivatsioon, abivahendid ja tööle tagasipöördumiseks vajalik abi ühest kohast.
- hinnatakse võimeid, võimekust ja sobivat tööd;
- hindamise tulemus:
A) töövõimeline
B) osaliselt töövõimeline
C) töövõime puudub
- töövõimetoetus 2 suuruses (NB! Indikatiivsed summad):
- 320 € töövõime puudumisel
- 180 € osalise töövõime korral
- töötasu saamisel makstakse toetust täies ulatuses, kui töötasu on väiksem kui 60 kordne päevamäär (ca 640 €);
- töötasu vahemikus 641- 960 € puhul toetust vähendatakse;
- töötasu saamisel üle 960 € töövõimetoetust ei maksta;
- toetust indekseeritakse.
- osalise töövõimega inimene peab toetuse saamiseks:
- olema töötuna arvel, osalema aktiveerivates meetmetes
- õppima
- töötama
- õigus saada tööturumeetmeid on ka neil, kellel töövõime täielikult puudub. Kohustust meetmetes osaleda ei ole. Aktiivsust ei nõuta, kui inimene kasvatab alla 3 a last või hooldab puudega inimest.
- kui inimesele on kehtivas skeemis määratud töövõime kaotuse % vähemalt 2 aastaks ja uues skeemis on tema toetus väiksem kui pension, siis makstakse toetust varasema pensioni suuruses.
180 miljonit eurot EL vahendeid reformi elluviimiseks
- töövõime hindamise metoodika arendamine
- tööturuteenuste arendamine ja pakkumine
- tööandjate toetamine
- teavitamine ja asutustevaheline koostöö
- töötukassa, sotsiaalkindlustusamet, haigekassa,
- perearstid, töötervishoiuarstid
- Eesti Puuetega Inimeste Koda ja Eesti Puuetega Inimeste Fond
- sotisaalpartnerid
- mõjude eelanalüüs
- Reede, 17.01.2014 – töövõimetoetuse seaduseelnõu kooskõlastusringile
- märts – eelnõu valitsusse
- juuni – eelnõu vastuvõtmine Riigikogus
- Juuli 2015 - uue töövõimesüsteemi etapiviisiline rakendamine
- Jaanuar 2016 - hakkab töötukassa hindama ka praeguseid töövõimetuspensionäre, kellel lõpeb senine püsiva töövõimetuse tähtaeg.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar